Foto: Claes Nilsson

______________________________________________________________
Filmklipp

4,76 @ 243km/tim från 2006
Winter Nationals Malmö sept -06
Lyssna på speakern! "Uuuuuuuu...  Dra på trissor... 4,76... Ehhhh !!!"

4,69 @ 252km/tim på första testhelgen 2007 
Test & Tune i Malmö maj-07.   Filmat av Sten Brunnström

Lite från depån inkl repan 4,69 
Test & Tune i Malmö maj-07.   Filmat av Göran Bjäreborn

Som ovan fast bara repan 4,69 
Test & Tune i Malmö maj-07.   Filmat av Göran Bjäreborn

 

______________________________________________________________

11 Maj   Så här skrev Gasoline Magazine i sin blogg idag:

Vildast!
May 11th, 2007 by mattias

Vår vän Alf Hansson har en av de vildaste gatbilarna världen någonsin skådat. Bilen är mycket mindre racerbil än vad de flesta tror. Självklart är den i besiktningsbart skick, förutom motorn just nu. Vad sägs om denna repa som kördes förra helgen. PÅ 400 meter motsvarar det över 300 km/h och en tid betydligt under 7,50 sekunder…

http://www.gto66.se/Video/2007/Alf_Hansson_070505_4.69_252.wmv

______________________________________________________________

5-6 Maj   Test & Tune på Meca Raceway i Malmö
Nytt personbästa i först repan för året

Så vart det äntligen dags för lite testkörning både med nya motorn och nya trailerekipaget in till Malmö. Trailern funkade hur bra som helst så nu var det då frågan om vi kunde hitta en lämplig baslinje att utgå ifrån när det gällde bilen. Målet inför denna helg var att hitta "tillbaka" till där vi var ifjor och försöka åka ca 4,80 innan vi började öka effekten och åka fortare.
Med nertunad motor så var det så dags för den första ringrostiga repan för året. Tjoho vad det knuffade på och allt kändes bra efter målgång men var det bara inbillning att det kändes fort. Det brukar ju luras lite första repan för året innan man vant sig men visst kändes det fort ... Vad kunde det bli för tid månna? Men hallå!! Vi satte nytt personbästa med 4,71 och 249km/tim i första försöket ut. Gissa om vi mådde! 
Andra rundan ut skakade vi däck och så fick man då känna på hur det var... inte alls kul skall jag säga.
Tredje rundan ut med samma inställning så drämde vi till med första 4,6-sek körningen och stannade klockan på 4,69sek och 252km/tim.
Inför söndagen ändrade vi på chassiinställningarna för att få bilen att kännas stabilare och det verkade lyckas men... Nu sög det i så pass bra att vi tog död på växellådan istället. Ingående axeln gick av vid växling till tvåan. Som tur var så hade vi med en reservlåda med en ännu värre axel i denna och en timme senare så var vi ute igen. Döm om vår förvåning när även denna gick av vid växlingen och därmed var dagen till ända för oss.
Facit efter helgen kan väl vara att vi har gott om effekt och är kapabla att åka riktigt fort bara vi kan få våra växellådor att hålla ihop.
Nu får vi hem och fundera på hur detta skall gå till. Om 2 veckor är det första deltävlingen i TSDS i Malmö och då måste vi ju vara på plats.

Kolla in videon på vår 4,69-repa här!

Färdiglastad för race Sponsorerna
På plats i Malmö Mysigt i depån lördag kväll

25 Mars -07   Uppstart av nya motorn

I år är vi verkligen tidigt framme i planeringen så uppstarten skedde redan i mars. Nu skall minsann grannarna få reda på att våren har kommit till Kivik. Den sista söndagen i mars bjöd på strålande vårväder och i hela området sitter folk o njuter i vårsolen. Perfekt läge för start alltså  :-)
Maskinen smäller igång direkt och mullrar gött under varmkörningen. En läckande barrelvalve som så sakteliga lagar sig själv med Davids hjälp är det enda som strulade. Allt gick alltså helt enligt planerna och vi kollar över tändning m.m. och efter några minuter konstaterar vi att vi är redo för race. Vart skall vi åka? Vi är så sugna just nu men det är ju faktiskt 1,5 månad kvar till första testet i Malmö så lite molokna får vi nöja oss med att rulla in i garaget igen.

Hög mysfaktor inför första uppstarten. Göran, Peter och Roland väntar på David som är inne i garaget och filar på en hightech glasspaket David fixar snabbt en glasspaketsblöja under den läckande barrelvalven. Perfekt med en "bonde från Småland" i teamet...

Mars -07   Ny motor i år igen (stackars växellåda...)

Efter en del passande och trixande så har den nya maskinen äntligen kommit på plats. Större kompressor, magnettändning samt större toppar har medfört en del ändringar för att allt skall passa.
Den nya motorn är Team "Old51" fjolårsmaskin och skall förmodligen lämna den effekt som vi så gärna vill ha i år. Det blir naturligtvis inte helt enkelt i den här bilen men med lite digitalt trixande så kan vi nog ta bort lite effekt i starten så det inte blir "to muth" för vår raggarbil.

Med 1400kg bil och en bit över 2000hkr kan man inte annat än tycka synd om den stackars växellådan så en del små uppgraderingar sker i år. Lencolameller och 5,25" trumma skall ta bort eventuellt slir i 2:ans paket. Värsta sakerna sitter sedan tidigare i lådan så förhoppningsvis skall det inte bli mer bekymmer på den fronten.

Tändsystemet är nu uppdaterat med MSD Magnet och den nya fräcka pointboxen som har en del nyheter för digitalstyrning ála Kiviksmetoden...

Nya maskinen på plats Ett litet jack i tanken löste 
platsbristen för magneten.
Stackars växellåda MSD-pointbox ala Kivik

Feb -07   Nytt inför säsongen

Nya saker är som vanligt på gång i Kiviksgaraget inför säsongen. Nu står det helt plötsligt 3st kompressormotorer på golvet. Två av dem får kanske agera fikabord resten av säsongen eller vad gör man med aluminiumklumparna... Ok, kan vara bra att ha med någon reservmotor liksom de stora teamen.  :-)
Skämt åsido, men helt säkert är i alla fall att vi uppdaterar med ny kompressor i form av en värsting Kobelco K11 och att vi också överger batteritändningen till förmån för en ProMag44 magnet. Lite annat nytt blir det också...
Skall vi skicka iväg 1400-kilos raggarbilen rejält snabbt nedför banan så får man ladda på rejält !

Synd att bara en
maskin får plats...
Kobelco Superman K11

Nytt Trailerekipage
Ford F350 -03 med Pace American Gooseneck

En Ford F350 -03 och en Pace American 46 foots släp införskaffades oktober -06 för att framöver göra livet lite enklare på tävlingarna plus att framtoningen blir lite bättre och proffsigare. Bodelen var redan färdiginredd men släpen var helt oinredd i lastutrymmet med bara plyfaskivor på väggarna.
En ny och fräsch inredning skräddarsyddes på plats med vita aluminiumväggar och tak samt skåpsinredning i rostfritt. En 230V elcentral med automatsäkringar och separat 12V elsystem installerades från grunden. Elverket är ett 3-fas på 5,5kW så även utan strömanslutning på banan så skall vi klara oss gott. Ekipaget får framföras med enbart BE-kort vilket kan tyckas lite märkligt med sin längd på hela 19 meter. Turbodieseln på 325 hästar verkar må som bäst när den får känna på lite motstånd och mer amerikanskt kan väl ett trailerekipage knappast bli.


2002..2003..2004..2005..2006..2007 ..|