|

|
|
Filmsnuttar |
|
4,76
@ 243km/tim
WinterNationals sept -06
Andra kvalrepan och här tog vi tillbaka kvalplacering #1
Lyssna på speakern! "Uuuuuuuu... Dra på trissor... 4,76...
Ehhhh !!!" |
|
|
|
|
|
|
______________________________________________________________ |
Okt
-06 Nytt trailerekipage
Ford F350 -03 med Pace American Gooseneck
En Ford F350 -03 och en Pace American 46 foots släp införskaffades
efter säsongen för att framöver göra livet lite
enklare på tävlingarna plus att framtoningen blir lite
bättre och proffsigare. Bodelen var redan färdiginredd
men släpen var helt oinredd i lastutrymmet med bara plyfaskivor
på väggarna.
En ny och fräsch inredning skräddarsyddes på plats
med vita aluminiumväggar och tak samt skåpsinredning
i rostfritt. En 230V elcentral med automatsäkringar och separat
12V elsystem installerades från grunden. Elverket är
ett 3-fas på hela 5,5kW så även utan strömanslutning
på banan så skall vi klara oss gott. Ekipaget får
framföras med enbart BE-kort vilket kan tyckas lite märkligt
med sin längd på hela 19 meter. Turbodieseln på
325 hästar verkar må som bäst när den får
känna på lite motstånd och mer amerikanskt kan
väl ett trailerekipage knappast bli.


|
|
13-17
Aug -06 WinterNationals i Malmö
(2:a placering efter ännu en spännande finalkörning
mot Tom Lundqvist) Vädergudarna lovade underbart
sensommarväder i september så allt är helt enkelt
perfekt. Det har varit lite uppehåll sedan förra racet
så nu är man rejält sugen på hela 5 dagars
aktiviteter på Malmöbanan! Fantastiska 318 team från
10 nationer är anmälda till årets sista och största
race för säsongen. Alla är laddade till max! NU
skall det åkas fort minsann...
Vi var på plats redan onsdag middag och tog en testrund
på kvällen och orkade med 4,82 och 238 km/tim. Allt lovade
alltså gott inför torsdagens första kvalrunda där
vi ännu en gång åkte 4,82 och placerade oss på
en första kvalplats. Denna kvaltid skulle visa sig hålla
hela helgen så vi hade en ganska avslappad tillvaro under
fredag och lördag för att bevaka vår 1:a placering.
Dock var vi inte helt nöjda så på fredagen tog
vi en extra sväng för att verkligen se om vi kunde åka
nåt lite fortare. Vi ändra tändning och bränslebestyckningen
för att sikta på 4,77sek och gissa om vi blev glada för
en 4,76 och 243km/tim. Nu hade vi verkligen
mos i bitarna och vi avstod kvalrundorna på lördagen
och bara gick och myste och fikade.
Med 22 bilar i vår klass där fyra av oss i toppen låg
på kvaltider inom 3 hundradelar så visste vi att söndagens
tävling skulle bli en verkligt hård match. Vi körde
av några kompressoremmar under denna helg som ställde
till med en del funderingar och trassel så vi orkade inte
nå ända fram trots allt. Vi slutade till sist på
en 2:a plats efter Tom Lundqvist som fick rejält skjuts i bitarna
på söndagen. Vi gratulerar Tom till en god vinst men
är inte ledsna över andraplatsen i denna av årets
tuffaste tävlingar. Inför nästa år laddar vi
om med ännu mer tryck i bitarna, var så säker!
Reportage
från Winter Nationals av Marcus från Gävle |
|
8-9
Aug -06 TTDS #5 i Malmö
(2:a placering)
Inför denna tävling planerade och drömde vi om att
åka konstanta 4,8x-tider så nu skulle det upp till bevis
om vi hade rätt för oss.
Första kvalsvängen ut på fredag kväll verkade
bana och luft perfekt så nu gällde det. Allt verkade
bra men ca 50m innan mål så bara dog motorn. Det kändes
som att köra in i en vägg på nåt sätt
och vi bara rullade över mål med skärmarna dragna
men ändå stannade klockan på 4,99. Attans också!!!
Det kändes verkligen som att det gick fort. Kunde konstatera
att vi kört av vår första komressorrem och att den
helt skrotade remskyddet samt skadade huven. (Snyft).
Ny rem fanns ju med i reservdelslådan så det vara bara
att fixa till ett nytt remskydd under natten så skulle det
nog bli åka av igen.
I första kvalrepan på lördagen så satt då
äntligen (som planerat) 4,87 med 235km i slutfart Vi kände
oss nöjda inför söndagens eliminering så vi
körde inte fler kvalsvängar utan passade på att
slappa och dricka kaffe resten av dagen.
Dagen därpå backade vi upp tiden i första elimineringsrundan
med ytterligare en 4,87 och 235km/tim. Tyvärr så regnade
sedan tävlingen bort så vi fick nöja oss med en
andraplats då gänget från Hässleholm hade
börjat få ordentlig fart på sin turbocamaro.
|
|
16
Aug -06 Onsdagstest
i Malmö
Efter växellådshaveriet byggdes hela växellådan
om med ny design på ingående axel, pump samt trumma
och band. Nu jäklar skall det inte få hända igen
att vi tappar bort växlarna. För att se om allt lirade
åkte vi så åter ner till Malmö denna onsdgagskväll
för att testa.
I andra svängen åkte vi än en gång personbästa
och nu stannade klockan på 4,89sek och 234km i slutfart. Allt
verkade nu frid o fröjd inför nästa tävling
som redan skulle gå av stapeln till helgen.
|
|
8-9
Juli -06 TTDS
#3 i Malmö
(3:e placering trots bara en växel)
Väderutsikterna denna helg var inte så lovande så
fredagens kval regnade bort och vi kom inte igång med kvalkörningarna
förrän sent på lördagen. I först svängen
ut så rasade vi 1:ans växel och haltade i mål som
kvalsist på 2:ans växel.
Värsta meckandet tog nu vid. Göran åkte till Kristianstad
och svarvade trumman, David åkte till Småland och hämtade
reservdelar och Magnus hjälpte till i sin verkstad utanför
Malmö så vi kunde få ihop bitarna igen innan morgonen.
Det blev en extra kvalsväng på söndag morgon som
kompensation för allt regn men allt vårt arbete hade
varit förgäves. Direkt i starten så lämnade
1:ans växel in sin avskedsansökan igen.
Det var bara att försöka hålla masken och nu försöka
köra elimineringen på bara 2:ans växel. Egentligen
skall det väl inte gå så bra men av 13 bilar lyckades
vi mot alla odds ändå knipa till oss en pallplats som
3:a. Helt mot alla odds egentligen men man skall som sagt aldrig
ge sig!!! |
|
5
Juli -06
Onsdagstest i Malmö
Åkte ner till Malmö denna onsdagskväll för
att testa några nya inställningar på bilen. Resultatet
blev inte som förväntat och i en av reporna släppte
greppet när tvåan lades i så det blev en lite onödigt
vinglig färd.
Banan var nog inte heller i så bra skick eftersom stora gummibitar
släppte från banan så vi fick egentligen inte riktigt
svar på om våra ändringar var bra eller dåliga. |
|
17
Juni -06
Emmaboda Motorfestival och invigning av
Emmaboda motorbana
Nytt banrekord: 8,62sek och 259km/tim på helt oprepparerat
underlag
Tidningen Bilsport tillsammans med Emmaboda kommun har satsat rejält
på en ny motorbana i Emmaboda och det är tänkt att
det bl.a. skall bli en permanent 402m dragstripp. Vi hade fått
en inbjudan av Bilsport att komma dit och "showa" lite
denna invigningsdag och det skulle även åkas dragracing
i forma av "EDPS (En dag på strippen). Då vi åkte
på slicks kunde vi ej deltaga i själva tävlingen
utan det fick klassas som uppvisning.
Eftersom banan inta hade preparerats skulle det bli som att åka
på vanlig väg. Vi tog bort så mycket effekt vi
nånsin kunde på motorn och vi tippar på att vi
var nere på ca 1200hkr inför vår uppvisning.
En enda repa skulle det bli och egentligen var vi bara inställda
på att göra en liten burnoutshow men vi provade och resultatet
lät inte vänta på sig. Vi åkte 8,62 med 259km
i slutfart. Med tanke på att banan inte var klistrad så
var det smått otroligt att allt gick så stadigt och
fint.
Vi putsade med denna repa vårt eget banrekord från förra
året som då löd på 9,84sek. Tidningen Bilsport
var inte sena att basunera ut nyheten och som vanligt fick vi mycket
stor uppmärksamhet i media flera veckor innan evenemanget och
naturligtvis under och efteråt.

Länk: EDPS
- på ny och bättre bana
Länk: Motorfestivalen
i Emmaboda
|
|
9-11
Juni -06 TTDS
#2 i Malmö
(1:a placering efter spännande finalkörning mot Tom Lundqvist)
Inför denna helg lovad vädergudarna sol och varmt väder
så nu skulle det väl upp till bevis.
Snacka om att vi blev snopna när fredagens och lördagens
kvalrundor inte alls blev som vi trott. Vi åkte nu konsekvent
"mycket" långsammare med tider runt 5,0sek. Vi hade
tänkt oss 4,90-tider. Vi var dock kvaltvåa med 4,97 inför
söndagens eliminering.
Efter en del konsulterande med Magnus Petterson stod det klart för
oss att maskinen var betydligt väderkänsligare än
vi hade inbillat oss. Hög luftfuktighet och varm luft är
inte så bra och inte förrän långt fram på
söndagen började vi få någotsånär
koll på läget.
Vi hamnade så till slut i final mot Tom Lundqvist i sin superlätta
Corvette men trots att Tom kört nästintill perfekta reaktioner
hela helgen så fick han känna sig slagen i finalen. Den
här segern kändes oerhört bra.
|
|
|
|
|
|
 |
 |
|
Video:
Mot Christer Håård i kvalet |
Video:
Mot Tom Lundqvist i finalen |
|
|
|
26-28 Maj -06
TTDS #1 i Malmö (2:a placering)
Väl förberedda åkte vi på årets först
tävling till Malmö. Nu skulle 4:an knäckas och vi
hade redan i garaget kommit överens om att det fick ske i första
runden. Vilken härlig känsla när vi direkt i först
kvalrundan klippte till med 4,97sek och 229km/tim i slutfart. Nu
kändes det som om vi hade koll på bitarna. Dagen flöt
på med ännu en 4:a och sist på lördagen klippte
vi till med 4,94sek och var god kvaltvåa.
Elimineringsdagen bjöd dessvärre på regn hela dagen
så tävlingen fick ställas in men vi åkte ändå
hem nöjda för nu hade vi visat att vi kunde åka
fort och konsekvent med bilen redan på första tävlingen.
|
|
|
Lastning i försommarsol
med höga förväntningar |
Göran Bjäreborn
gör "översyn" |
Taggad förare |
 |
 |
|
Trevlig sekvensbild
fotad av Claes Nilsson |
Wheeliebarsen går
lite väl hårt i |
|
Video: 4,94
@ 230km/tim |
|
6-7 Maj -06
Pro:s Test & Tune på Malmöbanan
(5,001@227km/tim) Som vanligt blev det meck in
i det sista och totalt slutkörda kom vi så äntligen
på plats i Malmö för att testa nya motorn. Det skulle
även visa sig att vi fick testa vänskapen på nära
håll för vi hade ju en hel massa meckande framför
oss. En ny motor av den här kalibern kräver en del översyn
så här i början och vi som bara brukar dricka kaffe...
Snacka om att allt förändrades dramatiskt. Kaffecentrumet
förvandlades under lördagen till ett meckacentrum av sällan
skådat slag!
Att ta en testrepa för att sedan totalt riva ner motorn för
översyn frestade på oss på allvar. Att sedan få
ytterligare en enda repa innan det var dags igen höll väl
på att knäcka vår normala kaffedrickainställning.
Kortfattat med facit i hand kan man väl ändå säga
att allt gick som "smort" och alla repor blev snabbare
o snabbare och avslutades med 5,001 och 227km/tim. 60-fotstiden
hamnade på 1,17 och bilen lämnade startplattan rakt o
fint i alla rundorna. Allt bådar så här långt
bra inför säsongen och meningen är ju inte att vi
skall mecka på det här sättet framöver.
Fantastiskt att den 1400kg tunga raggarbilen och tillika originalram
undertill fungerade så pass bra! Nu får räcerbilarna
se upp så de inte blir frånåkta av en raggarbil.
:-)
|
|
|
Äntligen dags för första
testrepan för året och solen lyste äntligen efter en bister
vinter |
Göran kollar vipporna och
nu inleddes också helgens meckarstafett som testade oss alla. |
Här når meckandet oanade
höjder när man står upp i maskinrummet och meckar. |
|
|
|
Oförbränd metanol som samlades
upp i våra "zoombiehedders" poffade bra och våra
skämtdämpare svällde till bristningsgränsen. |
Helgens bravader satte sina
spår på känsliga personer... |
|
Video:
Förberedelser
i depån inför första testrepan på Test & Tune
(136MB)
Tack till team "Old 51" för all hjälp så vi kom igång
med rutinerna med nya motorn.
Video:
Testrepa
på Test & Tune i Malmö
5,08 sek och 227km/tim på 201m
|
|
Maj -06
Uppstart och slutöversyn inför
race
Uppstart av nya motorn sker på onsdagskvällen två
dagar innan det är dags att åka till banan. Magnus och
Robban (www.old51.se) assisterade vid första uppstarten. Första
gången är alltid mest spännande säger de ju.
340 i puls eller nåt i den stilen!
Pga att "startretard" var inkopplad så tvekade maskinen
i första försöket men när sånt "elektronsikt
junk" var bortkopplat så smällde den igång
hur snällt som helst. Grannarna (även de inom närmsta
milen) fick i detta ögonblick brutalt reda på att våren
kommit till Kivik.
Efter varmkörningen revs maskinen ner i sina beståndsdelar
för att se så allt lirade. Sen är vi redo för
lite race!!!
|
|
|
Ut med kärran
i vårluften så vi kan provstarta. Nu börjar pulsen öka skall
jag lova och grannarna sitter o degar inte ont anande.... |
Magnus klurar på varför
den tvekade men vi hittade lösningen snabbt. Bort med allt
elektroniskt möög. Magnus fick (nästan) som han ville. |
Fire!
Nu smällde maskin igång hur elegant som helst. Upp på 2000rpm
och våren är kommen till Kivik. |
|
|
|
HELVETE!!! Hjälp!!! Fy satan
vilket suuuug... |
Jaha, då river vi väl ner
eländet o kollar alla lager, ännu mer lager, packningar, toppar,
ventiler, stötisar m.m. |
Jaha, då får vi andra också
kolla lite. Jaha, är det här man vevar... |
|
|
|
Miljön är viktig och det
hjälper upp med bra lokaler i dessa lägen. |
Ok grabbar, då är vi klara
för race. Efter en lång vinter har vi glömt bort världen utanför
så vi måste nu glutta på kartan för att hitta till Mecka (Meca)
i Malmö. |
|
|
|
Maj -06
Sista veckans meckande
Varför skall det bara vara så här!? Allt blir ändå
i sista stund trots att man började mecka och planera redan
förra året. Ta bara däcken som beställdes för
flera månader sedan och ändå har vi dem inte förrän
sista natten innan race och får kränga på dem FÖR
HAND i garaget. Bilderna talar för sig själv.
Göran, David, Mattias och jag kämpar in i det sista men
man jobbar ju bäst under press heter det ju...
 |
 |
 |
Tzzzaaaaa!!! Mattias utövar handpåläggning
i den högre skolan. |
Kluriga Wheeliebars som det även går att lyfta
hela bilen i. Allt är inte som det ser ut som... |
Göran Bjäreborn fräser oringsspår i blowerplattan
så slipper vi strula med packningar. |
 |
 |
|
David fixar till specialverktyg till Görans
förskräckelse men det funkar. Farmers homework som han uttryckte
det... |
Att byta däck för hand blev en fars i den högre
skolan. Göran, David och Mattias kämpar på. |
|
|
|
April -06
Bara 2 veckor kvar till "Pro:s Test & Tune" i Malmö!
Nu är det brådis!!! Skall bara ta en liten fika till...
Egentligen är det inte så mycket kvar. Bara en ny motor
som skall byggas ihop, nya wheeliebars skall göras, nytt bränslesystem,
portmatcha insuget, sätta på nya däck, bygga klart
elsystemet, byta till ny utväxling, ändra kuggsstången
och några andra småsaker. ;-)
 |
 |
 |
Fränt fikabord!
572ci helaluminum degraderad till fikabord |
Provmontering av maskinen. Hmmm, fila lite
här o lite där så går det fint... |
Var ju tvungna att ha ett fränt fikabord så
vad skulle man då ha i bilen istället...? |
 |
 |
|
Jaha, då har vi bytt ner oss kubikmässigt.
Bara 526ci. Rena småblockaren alltså! |
Nä, nu går det väl FÖR långt. Inte nog med
att GTO:n är en Chevelle. Nu har den till på köpet fått en motor
från Oldsmobile (Keith Black). |
|
|
|
Feb -06
Mindre än 3 månader kvar till race och snön vräker
ner...
Nu är det bara 3 månader kvar till säsongsstart
men det verkar ändå långt borta när snön
bara vräker ner. För ovanlighetens skull så har
vi haft en massa snö i Skåne i vinter. Från strax
innan jul och till nu i slutet på feb har det varit konstant
vitt på marken. Mycket märkligt när det pratas så
väldans om växthuseffekt. Var blev den av!? Så här
mycket vitt skit har vi inte haft här nere på 20 år!
Men som alla vet så tickar klockan på med överladdning
så här års så det är egentligen bara
halva tiden man har på sig att bli klar. Det är alltså
bara att ligga i som en rem om man skall hinna bli klar. Siktar
även i år på att vara klar så man kan rocka
loss på "Pro´s Test & Tune" i Malmö
6-7 maj.
 |
 |
Snön vräker ner men det är
mindre än 3 månader kvar.
Flitens lampa lyser... |
Avståndet till garageporten får
bestämma längden på nya wheeliebarsen.
Vill ju inte mecka med porten öppen.
SÅ seriöst så... ;-) |
 |
 |
Gammelknotan väntar o väntar...
men förgäves för den här säsongen |
Göran Bjäreborn sitter mest o
"tiger" för en gångs skull. |
|
|
Jan -06
Uppdateringar
Några av uppdateringarna inför säsongen blir följande:
Motor: En uppdate kan behövas. E85 kan de
va nåt?
Ny tank: En ny tank i aluminium byggs och placeras
fram så man slipper bråka mot g-kraften när vi
skall mata bränslet. Lite chromolyrör extra ser till att
vi inte tummar på säkerheten där fram.
Dubbla skärmar monteras av s.k "Spring
Load-typ" så det går lite snabbare att få
ut skärmarna om det kniper. Att enbart använda skivbromsarna
som jag hitintills gjort tar onödigt hårt på skivorna
så de brukar få bytas då o då. Att få
stopp på tunga raggarbilar i 250 knutar med enbart bromsarna
är minst sagt tufft.
Tändsystemet uppdateras nu med det värsta
i forma av en MSD 10 Plus och sen så styr vi den med en Digital
7:a i form av den programmerbara 7531:an. Overkill kanske en del
kan tycka men man kan inte vara nog så ordentlig här.
Fördelen med att behålla fjolårets digitalstyrning
är alla goa finnesser + att man då även har tillgång
till dubbla tändsystem om det ena strular.
Fakta MSD 10 Plus och här har vi Fakta
MSD 7 Digital 7531
Frontspoiler måste fixas till så vi
inte pressar onödigt med luft under bilen. Skall man göra
den i glasfiber eller kolfiber är frågan...
Dragkroken: Hmmm, den kromade dragkroken är
lite väl tung. Håller kolfiber tro...?
 |
 |
 |
Då börjas det igen... |
Dataloggern och lite nydragen eller att dölja
under passagerarstolen |
Här sitter de små raringarna o döljer sig.
MSD 10:an är inte att leka med.
Har redan provat o torrköra! 60.000 Volt och kramp i armen några
timmar. Behöver väl inte säga att det inte var meningen... Vilket
drag!!! |
 |
 |
 |
Dubbla skärmar
sparar bromskivorna... |
Några extra chromolyrör
skyddar tanken fram |
Aludelar till tank som integreras med catchtank
för vevhusventilationen |
 |
 |
 |
Tank i wellpapp funkade
inget vidare. Men lätt är den... |
En liten sump är inte fel
plus uttag för avtappning. |
Returer med
skvalplåten monterad |
|
 |
|
Obotliga kompisar
Det skulle bara svarvas en "enkel ring" att ha inuti
tanken för att fästa tanklocket i.
Göran
Bjäreborn hjälpte till och då slutar det som vanligt så
här. Urfräst, lättad samt ovanligt snygg design. Att han inte
kan låta bli...
Fick lova Göran att ha inspektionsspegeln nära till hands i
depån så vi kan kolla in hans arbete.
Frågade sen Martin
Lundqvist om han hade några alurör liggandes till slanganslutningarna
och vad tror ni händer. Jo naturligtvis tycker Martin att man
måste svarva ur dem från billet aluminium så man får dem exakt
så goa o fina som det är möjligt. Inga vanliga rör här inte... |
|
|
Vinter -05
Ordentlig analys av all
data från loggern Jag installerade en Computec
Datalogger inför förra säsongen så alla
repor har numera analyserats in i minsta detalj. Vi har mätt
avgastemp på alla 8 burkarna, lambdavärde, G-kraft, kardanvarv,
motorvarv, turbinslir, laddtryck, transbrake, lusgasaktivering m.m.
och även gaspedalsläget så man kan se om föraren
gjort sitt jobb korrekt. Det har varit hur nyttigt som helst och
det är massor av nytt man lärt sig. Det är inte alltid
verkligheten är den man tror... Fördelen med logger är
att man får verklig fakta och inte gissningar att fatta beslut
på.
 |
 |
Ordning på alla reporna |
Loggfil: Testrepa utan gas |
|
|
Dec -05
Crusingrunda med förhinder
Suget att ta en sväng blev för stort
så kärran backades ut ur garaget. Men, HALLÅ, va
e de för vitt skit som ligger överallt? E vi inte så
långt söderut man kan komma? Nä va ska det här
föreställa. Jag som var sugen på en runda... Måste
ta ett snack med däckahandlaren om dubbat!
 |
 |
Sugen på en runda |
VA? Varför spinner det,
e dubbarna slut... |
|
|
Nov -05
Flippade funderingar
i garaget... Tja, vad skall man nu hitta på
inför nästa år? Det här året gav ju inte
riktigt den utdelning som det räknades med. Bara ett fåtal
deltagare i klassen Street under säsongen var ju inte så
kul men det är förmodligen ett mellanår för
en del team. Sen så gick det inte så möed fortare
än förra året pga en del strul med nya tändboxar
o annat som kan jäklas.
Motorn behöver nu lite genomgång så servicelampan
får lysa lite i höstrusket. Några kolvar som skall
bytas och kanske en ny kamaxel, titanmojänger o lite annat
småplock. Mer hästar!? Hemska tanke! Jag? Nejdå!!!
Ett par omgångar med kompressormatat flipperspel brukar släppa
loss hjärnverksamheten. Spelet heter "Nitro Groundshaker"
för den som undrar. Pling, plong, TILT! TILT! AHA! Nu klarnar
det!!! Varför inte flytta över hela drivlinan till Corvetten
istället.
 |
 |
Servicelampan lyser
upp i höstrusket |
Tja, vad gör man nu då? |
 |
 |
En runda med kompressormatat
flipperspel släpper loss tankeverksamheten. |
Så här får det nog bli! |
|