Filmsnuttar
4,83sek @ 238km/tim
WinterNationals sept-06, Första kvalrepan gav oss kvalplats #1
4,76 @ 243km/tim
WinterNationals sept -06
Andra kvalrepan och här tog vi tillbaka kvalplacering #1
Lyssna på speakern! "Uuuuuuuu...  Dra på trissor... 4,76... Ehhhh !!!"
4,82 @ 233km/tim
WinterNationals sept -06, Första elimineringsrundan: 4,82

Förberedelser i depån inför första testrepan på Test & Tune  (136MB)
Tack till team "Old 51" för all hjälp så vi kom igång med rutinerna med nya motorn.
TTDS #1 Malmö  4,94sek @ 230km/tim
Rock'n'Roll 2006  Blandade klipp
Redaktörn på StreetXtreem åker med i passagerarsätet (från -05)
Fyra kameror dokumenterar i och utanpå bilen. 5,61 på 201m  (Från 2005)
______________________________________________________________
Okt -06     Nytt trailerekipage
Ford F350 -03 med Pace American Gooseneck

En Ford F350 -03 och en Pace American 46 foots släp införskaffades efter säsongen för att framöver göra livet lite enklare på tävlingarna plus att framtoningen blir lite bättre och proffsigare. Bodelen var redan färdiginredd men släpen var helt oinredd i lastutrymmet med bara plyfaskivor på väggarna.
En ny och fräsch inredning skräddarsyddes på plats med vita aluminiumväggar och tak samt skåpsinredning i rostfritt. En 230V elcentral med automatsäkringar och separat 12V elsystem installerades från grunden. Elverket är ett 3-fas på hela 5,5kW så även utan strömanslutning på banan så skall vi klara oss gott. Ekipaget får framföras med enbart BE-kort vilket kan tyckas lite märkligt med sin längd på hela 19 meter. Turbodieseln på 325 hästar verkar må som bäst när den får känna på lite motstånd och mer amerikanskt kan väl ett trailerekipage knappast bli.




13-17 Aug -06     WinterNationals i Malmö
(2:a placering efter ännu en spännande finalkörning mot Tom Lundqvist)

Vädergudarna lovade underbart sensommarväder i september så allt är helt enkelt perfekt. Det har varit lite uppehåll sedan förra racet så nu är man rejält sugen på hela 5 dagars aktiviteter på Malmöbanan! Fantastiska 318 team från 10 nationer är anmälda till årets sista och största race för säsongen. Alla är laddade till max! NU skall det åkas fort minsann...
Vi var på plats redan onsdag middag och tog en testrund på kvällen och orkade med 4,82 och 238 km/tim. Allt lovade alltså gott inför torsdagens första kvalrunda där vi ännu en gång åkte 4,82 och placerade oss på en första kvalplats. Denna kvaltid skulle visa sig hålla hela helgen så vi hade en ganska avslappad tillvaro under fredag och lördag för att bevaka vår 1:a placering.
Dock var vi inte helt nöjda så på fredagen tog vi en extra sväng för att verkligen se om vi kunde åka nåt lite fortare. Vi ändra tändning och bränslebestyckningen för att sikta på 4,77sek och gissa om vi blev glada för en 4,76 och 243km/tim. Nu hade vi verkligen mos i bitarna och vi avstod kvalrundorna på lördagen och bara gick och myste och fikade.
Med 22 bilar i vår klass där fyra av oss i toppen låg på kvaltider inom 3 hundradelar så visste vi att söndagens tävling skulle bli en verkligt hård match. Vi körde av några kompressoremmar under denna helg som ställde till med en del funderingar och trassel så vi orkade inte nå ända fram trots allt. Vi slutade till sist på en 2:a plats efter Tom Lundqvist som fick rejält skjuts i bitarna på söndagen. Vi gratulerar Tom till en god vinst men är inte ledsna över andraplatsen i denna av årets tuffaste tävlingar. Inför nästa år laddar vi om med ännu mer tryck i bitarna, var så säker!

Reportage från Winter Nationals av Marcus från Gävle


8-9 Aug -06     TTDS #5 i Malmö (2:a placering)

Inför denna tävling planerade och drömde vi om att åka konstanta 4,8x-tider så nu skulle det upp till bevis om vi hade rätt för oss.
Första kvalsvängen ut på fredag kväll verkade bana och luft perfekt så nu gällde det. Allt verkade bra men ca 50m innan mål så bara dog motorn. Det kändes som att köra in i en vägg på nåt sätt och vi bara rullade över mål med skärmarna dragna men ändå stannade klockan på 4,99. Attans också!!! Det kändes verkligen som att det gick fort. Kunde konstatera att vi kört av vår första komressorrem och att den helt skrotade remskyddet samt skadade huven. (Snyft).
Ny rem fanns ju med i reservdelslådan så det vara bara att fixa till ett nytt remskydd under natten så skulle det nog bli åka av igen.
I första kvalrepan på lördagen så satt då äntligen (som planerat) 4,87 med 235km i slutfart Vi kände oss nöjda inför söndagens eliminering så vi körde inte fler kvalsvängar utan passade på att slappa och dricka kaffe resten av dagen.
Dagen därpå backade vi upp tiden i första elimineringsrundan med ytterligare en 4,87 och 235km/tim. Tyvärr så regnade sedan tävlingen bort så vi fick nöja oss med en andraplats då gänget från Hässleholm hade börjat få ordentlig fart på sin turbocamaro.

 

16 Aug -06     Onsdagstest i Malmö

Efter växellådshaveriet byggdes hela växellådan om med ny design på ingående axel, pump samt trumma och band. Nu jäklar skall det inte få hända igen att vi tappar bort växlarna. För att se om allt lirade åkte vi så åter ner till Malmö denna onsdgagskväll för att testa.
I andra svängen åkte vi än en gång personbästa och nu stannade klockan på 4,89sek och 234km i slutfart. Allt verkade nu frid o fröjd inför nästa tävling som redan skulle gå av stapeln till helgen.


8-9 Juli -06     TTDS #3 i Malmö
(3:e placering trots bara en växel)

Väderutsikterna denna helg var inte så lovande så fredagens kval regnade bort och vi kom inte igång med kvalkörningarna förrän sent på lördagen. I först svängen ut så rasade vi 1:ans växel och haltade i mål som kvalsist på 2:ans växel.
Värsta meckandet tog nu vid. Göran åkte till Kristianstad och svarvade trumman, David åkte till Småland och hämtade reservdelar och Magnus hjälpte till i sin verkstad utanför Malmö så vi kunde få ihop bitarna igen innan morgonen. Det blev en extra kvalsväng på söndag morgon som kompensation för allt regn men allt vårt arbete hade varit förgäves. Direkt i starten så lämnade 1:ans växel in sin avskedsansökan igen.
Det var bara att försöka hålla masken och nu försöka köra elimineringen på bara 2:ans växel. Egentligen skall det väl inte gå så bra men av 13 bilar lyckades vi mot alla odds ändå knipa till oss en pallplats som 3:a. Helt mot alla odds egentligen men man skall som sagt aldrig ge sig!!!


5 Juli -06     Onsdagstest i Malmö

Åkte ner till Malmö denna onsdagskväll för att testa några nya inställningar på bilen. Resultatet blev inte som förväntat och i en av reporna släppte greppet när tvåan lades i så det blev en lite onödigt vinglig färd.
Banan var nog inte heller i så bra skick eftersom stora gummibitar släppte från banan så vi fick egentligen inte riktigt svar på om våra ändringar var bra eller dåliga.


17 Juni -06
Emmaboda Motorfestival och invigning av Emmaboda motorbana
Nytt banrekord: 8,62sek och 259km/tim på helt oprepparerat underlag

Tidningen Bilsport tillsammans med Emmaboda kommun har satsat rejält på en ny motorbana i Emmaboda och det är tänkt att det bl.a. skall bli en permanent 402m dragstripp. Vi hade fått en inbjudan av Bilsport att komma dit och "showa" lite denna invigningsdag och det skulle även åkas dragracing i forma av "EDPS (En dag på strippen). Då vi åkte på slicks kunde vi ej deltaga i själva tävlingen utan det fick klassas som uppvisning.
Eftersom banan inta hade preparerats skulle det bli som att åka på vanlig väg. Vi tog bort så mycket effekt vi nånsin kunde på motorn och vi tippar på att vi var nere på ca 1200hkr inför vår uppvisning.
En enda repa skulle det bli och egentligen var vi bara inställda på att göra en liten burnoutshow men vi provade och resultatet lät inte vänta på sig. Vi åkte 8,62 med 259km i slutfart. Med tanke på att banan inte var klistrad så var det smått otroligt att allt gick så stadigt och fint.
Vi putsade med denna repa vårt eget banrekord från förra året som då löd på 9,84sek. Tidningen Bilsport var inte sena att basunera ut nyheten och som vanligt fick vi mycket stor uppmärksamhet i media flera veckor innan evenemanget och naturligtvis under och efteråt.

Länk: EDPS - på ny och bättre bana
Länk: Motorfestivalen i Emmaboda


9-11 Juni -06     TTDS #2 i Malmö
(1:a placering efter spännande finalkörning mot Tom Lundqvist)

Inför denna helg lovad vädergudarna sol och varmt väder så nu skulle det väl upp till bevis.
Snacka om att vi blev snopna när fredagens och lördagens kvalrundor inte alls blev som vi trott. Vi åkte nu konsekvent "mycket" långsammare med tider runt 5,0sek. Vi hade tänkt oss 4,90-tider. Vi var dock kvaltvåa med 4,97 inför söndagens eliminering.
Efter en del konsulterande med Magnus Petterson stod det klart för oss att maskinen var betydligt väderkänsligare än vi hade inbillat oss. Hög luftfuktighet och varm luft är inte så bra och inte förrän långt fram på söndagen började vi få någotsånär koll på läget.
Vi hamnade så till slut i final mot Tom Lundqvist i sin superlätta Corvette men trots att Tom kört nästintill perfekta reaktioner hela helgen så fick han känna sig slagen i finalen. Den här segern kändes oerhört bra.

 
Video:
Mot Christer Håård i kvalet
Video:
Mot Tom Lundqvist i finalen
 

26-28 Maj -06     TTDS #1 i Malmö (2:a placering)

Väl förberedda åkte vi på årets först tävling till Malmö. Nu skulle 4:an knäckas och vi hade redan i garaget kommit överens om att det fick ske i första runden. Vilken härlig känsla när vi direkt i först kvalrundan klippte till med 4,97sek och 229km/tim i slutfart. Nu kändes det som om vi hade koll på bitarna. Dagen flöt på med ännu en 4:a och sist på lördagen klippte vi till med 4,94sek och var god kvaltvåa.
Elimineringsdagen bjöd dessvärre på regn hela dagen så tävlingen fick ställas in men vi åkte ändå hem nöjda för nu hade vi visat att vi kunde åka fort och konsekvent med bilen redan på första tävlingen.

Lastning i försommarsol
med höga förväntningar
Göran Bjäreborn
gör "översyn"
Taggad förare
 
Trevlig sekvensbild
fotad av Claes Nilsson
Wheeliebarsen går
lite väl hårt i
 

Video: 4,94 @ 230km/tim


6-7 Maj -06     Pro:s Test & Tune på Malmöbanan
(5,001@227km/tim)

Som vanligt blev det meck in i det sista och totalt slutkörda kom vi så äntligen på plats i Malmö för att testa nya motorn. Det skulle även visa sig att vi fick testa vänskapen på nära håll för vi hade ju en hel massa meckande framför oss. En ny motor av den här kalibern kräver en del översyn så här i början och vi som bara brukar dricka kaffe... Snacka om att allt förändrades dramatiskt. Kaffecentrumet förvandlades under lördagen till ett meckacentrum av sällan skådat slag!
Att ta en testrepa för att sedan totalt riva ner motorn för översyn frestade på oss på allvar. Att sedan få ytterligare en enda repa innan det var dags igen höll väl på att knäcka vår normala kaffedrickainställning.
Kortfattat med facit i hand kan man väl ändå säga att allt gick som "smort" och alla repor blev snabbare o snabbare och avslutades med 5,001 och 227km/tim. 60-fotstiden hamnade på 1,17 och bilen lämnade startplattan rakt o fint i alla rundorna. Allt bådar så här långt bra inför säsongen och meningen är ju inte att vi skall mecka på det här sättet framöver.
Fantastiskt att den 1400kg tunga raggarbilen och tillika originalram undertill fungerade så pass bra! Nu får räcerbilarna se upp så de inte blir frånåkta av en raggarbil. :-)

Äntligen dags för första testrepan för året och solen lyste äntligen efter en bister vinter
Göran kollar vipporna och nu inleddes också helgens meckarstafett som testade oss alla.
Här når meckandet oanade höjder när man står upp i maskinrummet och meckar.
Oförbränd metanol som samlades upp i våra "zoombiehedders" poffade bra och våra skämtdämpare svällde till bristningsgränsen.
Helgens bravader satte sina spår på känsliga personer...

Video:
Förberedelser i depån inför första testrepan på Test & Tune 
(136MB)
Tack till team "Old 51" för all hjälp så vi kom igång med rutinerna med nya motorn.

Video:
Testrepa på Test & Tune i Malmö

5,08 sek och 227km/tim på 201m


Maj -06     Uppstart och slutöversyn inför race

Uppstart av nya motorn sker på onsdagskvällen två dagar innan det är dags att åka till banan. Magnus och Robban (www.old51.se) assisterade vid första uppstarten. Första gången är alltid mest spännande säger de ju. 340 i puls eller nåt i den stilen!
Pga att "startretard" var inkopplad så tvekade maskinen i första försöket men när sånt "elektronsikt junk" var bortkopplat så smällde den igång hur snällt som helst. Grannarna (även de inom närmsta milen) fick i detta ögonblick brutalt reda på att våren kommit till Kivik.
Efter varmkörningen revs maskinen ner i sina beståndsdelar för att se så allt lirade. Sen är vi redo för lite race!!!

Ut med kärran i vårluften så vi kan provstarta. Nu börjar pulsen öka skall jag lova och grannarna sitter o degar inte ont anande....
Magnus klurar på varför den tvekade men vi hittade lösningen snabbt. Bort med allt elektroniskt möög. Magnus fick (nästan) som han ville.
Fire! 
Nu smällde maskin igång hur elegant som helst. Upp på 2000rpm och våren är kommen till Kivik.
HELVETE!!! Hjälp!!! Fy satan vilket suuuug...
Jaha, då river vi väl ner eländet o kollar alla lager, ännu mer lager, packningar, toppar, ventiler, stötisar m.m.
Jaha, då får vi andra också kolla lite. Jaha, är det här man vevar... 
Miljön är viktig och det hjälper upp med bra lokaler i dessa lägen.
Ok grabbar, då är vi klara för race. Efter en lång vinter har vi glömt bort världen utanför så vi måste nu glutta på kartan för att hitta till Mecka (Meca) i Malmö.

Maj -06     Sista veckans meckande

Varför skall det bara vara så här!? Allt blir ändå i sista stund trots att man började mecka och planera redan förra året. Ta bara däcken som beställdes för flera månader sedan och ändå har vi dem inte förrän sista natten innan race och får kränga på dem FÖR HAND i garaget. Bilderna talar för sig själv.
Göran, David, Mattias och jag kämpar in i det sista men man jobbar ju bäst under press heter det ju...

Tzzzaaaaa!!! Mattias utövar handpåläggning i den högre skolan. Kluriga Wheeliebars som det även går att lyfta hela bilen i. Allt är inte som det ser ut som... Göran Bjäreborn fräser oringsspår i blowerplattan så slipper vi strula med packningar.
 
David fixar till specialverktyg till Görans förskräckelse men det funkar. Farmers homework som han uttryckte det... Att byta däck för hand blev en fars i den högre skolan. Göran, David och Mattias kämpar på.  

April -06
Bara 2 veckor kvar till "Pro:s Test & Tune" i Malmö!

Nu är det brådis!!! Skall bara ta en liten fika till...
Egentligen är det inte så mycket kvar. Bara en ny motor som skall byggas ihop, nya wheeliebars skall göras, nytt bränslesystem, portmatcha insuget, sätta på nya däck, bygga klart elsystemet, byta till ny utväxling, ändra kuggsstången och några andra småsaker. ;-)

Fränt fikabord!
572ci helaluminum degraderad till fikabord
Provmontering av maskinen. Hmmm, fila lite här o lite där så går det fint...  Var ju tvungna att ha ett fränt fikabord så vad skulle man då ha i bilen istället...?
 
Jaha, då har vi bytt ner oss kubikmässigt. Bara 526ci. Rena småblockaren alltså! Nä, nu går det väl FÖR långt. Inte nog med att GTO:n är en Chevelle. Nu har den till på köpet fått en motor från Oldsmobile (Keith Black).  

Feb -06
Mindre än 3 månader kvar till race och snön vräker ner...

Nu är det bara 3 månader kvar till säsongsstart men det verkar ändå långt borta när snön bara vräker ner. För ovanlighetens skull så har vi haft en massa snö i Skåne i vinter. Från strax innan jul och till nu i slutet på feb har det varit konstant vitt på marken. Mycket märkligt när det pratas så väldans om växthuseffekt. Var blev den av!? Så här mycket vitt skit har vi inte haft här nere på 20 år!
Men som alla vet så tickar klockan på med överladdning så här års så det är egentligen bara halva tiden man har på sig att bli klar. Det är alltså bara att ligga i som en rem om man skall hinna bli klar. Siktar även i år på att vara klar så man kan rocka loss på "Pro´s Test & Tune" i Malmö 6-7 maj.

Snön vräker ner men det är
mindre än 3 månader kvar.
Flitens lampa lyser...
Avståndet till garageporten får 
bestämma längden på nya wheeliebarsen.
Vill ju inte mecka med porten öppen.
SÅ seriöst så...   ;-)
Gammelknotan väntar o väntar... 
men förgäves för den här säsongen
Göran Bjäreborn sitter mest o 
"tiger" för en gångs skull.

Jan -06     Uppdateringar

Några av uppdateringarna inför säsongen blir följande:
Motor: En uppdate kan behövas. E85 kan de va nåt?
Ny tank: En ny tank i aluminium byggs och placeras fram så man slipper bråka mot g-kraften när vi skall mata bränslet. Lite chromolyrör extra ser till att vi inte tummar på säkerheten där fram.
Dubbla skärmar monteras av s.k "Spring Load-typ" så det går lite snabbare att få ut skärmarna om det kniper. Att enbart använda skivbromsarna som jag hitintills gjort tar onödigt hårt på skivorna så de brukar få bytas då o då. Att få stopp på tunga raggarbilar i 250 knutar med enbart bromsarna är minst sagt tufft.
Tändsystemet uppdateras nu med det värsta i forma av en MSD 10 Plus och sen så styr vi den med en Digital 7:a i form av den programmerbara 7531:an. Overkill kanske en del kan tycka men man kan inte vara nog så ordentlig här. Fördelen med att behålla fjolårets digitalstyrning är alla goa finnesser + att man då även har tillgång till dubbla tändsystem om det ena strular.
Fakta MSD 10 Plus
och här har vi Fakta MSD 7 Digital 7531
Frontspoiler måste fixas till så vi inte pressar onödigt med luft under bilen. Skall man göra den i glasfiber eller kolfiber är frågan...
Dragkroken: Hmmm, den kromade dragkroken är lite väl tung. Håller kolfiber tro...?

Då börjas det igen... Dataloggern och lite nydragen eller att dölja under passagerarstolen Här sitter de små raringarna o döljer sig. MSD 10:an är inte att leka med.
Har redan provat o torrköra! 60.000 Volt och kramp i armen några timmar. Behöver väl inte säga att det inte var meningen... Vilket drag!!!
Dubbla skärmar
sparar bromskivorna...
Några extra chromolyrör
skyddar tanken fram
Aludelar till tank som integreras med catchtank för vevhusventilationen
Tank i wellpapp funkade
inget vidare. Men lätt är den...
En liten sump är inte fel
plus uttag för avtappning.
Returer med
skvalplåten monterad
   
Obotliga kompisar
Det skulle bara svarvas en "enkel ring" att ha inuti tanken för att fästa tanklocket i.
Göran Bjäreborn hjälpte till och då slutar det som vanligt så här. Urfräst, lättad samt ovanligt snygg design. Att han inte kan låta bli...
Fick lova Göran att ha inspektionsspegeln nära till hands i depån så vi kan kolla in hans arbete. 
Frågade sen Martin Lundqvist om han hade några alurör liggandes till slanganslutningarna och vad tror ni händer. Jo naturligtvis tycker Martin att man måste svarva ur dem från billet aluminium så man får dem exakt så goa o fina som det är möjligt. Inga vanliga rör här inte... 

Vinter -05     Ordentlig analys av all data från loggern

Jag installerade en Computec Datalogger inför förra säsongen så alla repor har numera analyserats in i minsta detalj. Vi har mätt avgastemp på alla 8 burkarna, lambdavärde, G-kraft, kardanvarv, motorvarv, turbinslir, laddtryck, transbrake, lusgasaktivering m.m. och även gaspedalsläget så man kan se om föraren gjort sitt jobb korrekt. Det har varit hur nyttigt som helst och det är massor av nytt man lärt sig. Det är inte alltid verkligheten är den man tror... Fördelen med logger är att man får verklig fakta och inte gissningar att fatta beslut på.

Ordning på alla reporna Loggfil: Testrepa utan gas

Dec -05     Crusingrunda med förhinder

Suget att ta en sväng blev för stort så kärran backades ut ur garaget. Men, HALLÅ, va e de för vitt skit som ligger överallt? E vi inte så långt söderut man kan komma? Nä va ska det här föreställa. Jag som var sugen på en runda... Måste ta ett snack med däckahandlaren om dubbat!

Sugen på en runda VA? Varför spinner det,
e dubbarna slut...

Nov -05     Flippade funderingar i garaget...

Tja, vad skall man nu hitta på inför nästa år? Det här året gav ju inte riktigt den utdelning som det räknades med. Bara ett fåtal deltagare i klassen Street under säsongen var ju inte så kul men det är förmodligen ett mellanår för en del team. Sen så gick det inte så möed fortare än förra året pga en del strul med nya tändboxar o annat som kan jäklas.
Motorn behöver nu lite genomgång så servicelampan får lysa lite i höstrusket. Några kolvar som skall bytas och kanske en ny kamaxel, titanmojänger o lite annat småplock. Mer hästar!? Hemska tanke! Jag? Nejdå!!!
Ett par omgångar med kompressormatat flipperspel brukar släppa loss hjärnverksamheten. Spelet heter "Nitro Groundshaker" för den som undrar. Pling, plong, TILT! TILT! AHA! Nu klarnar det!!! Varför inte flytta över hela drivlinan till Corvetten istället.

Servicelampan lyser
upp i höstrusket
Tja, vad gör man nu då?
En runda med kompressormatat
flipperspel släpper loss tankeverksamheten.
Så här får det nog bli!



2002..2003..2004..2005..2006..2007 ..|