|
2003
Sveriges snabbaste gatbil enl. tidningen Bilsport
och ett grymt erkännande i USA.
Slöa starter o lite långtråkigt men absolut konsekvent...
Håll muspekaren över bilderna för
lite förklarande text.
|
|
Summering
för säsongen
- Bästa tiden blev "bara" 9,03sek. Målet var
att köra första 8:an (att 4 hundradelar kan kännas
så sura...).
- Bilsport korade kärran till "Sveriges snabbaste gatbil"
och gjorde stort reportage som retade upp "gatbilsSverige"
- Tidningen HotRod Magazine i USA gjorde ett fett 6sidigt reportage
i augusti!
- Samma tidning utsåg bilen till "One of Top Ten Cars
in the world" i december.
- En 4:e plats totalt i SydCupen av 12 bilar trots att jag inte
fick kört sista tävlingen.
- Att burna är det enklaste som finns! Med 7500rpm på
högsta växeln behövs det bara några få
sekunder.
- Fy vad den är slö i starten men otroligt konsekventa
tider bådar gott inför fortsättningen.
- Måste bygga om turbinen och serva kompressorn inför
nästa år så det blir lite ryt i starten.
|
______________________________________________________________ |
Andra Sydcupstävlingen - Rinkaby
Raceway 6-7 sept
Styrde till Rinkaby för sista tävlingen för säsongen.
Var väl inte så speciellt taggad eftersom jag visste
att det inte skulle gå nåt fortare nu heller. Att
bilen lämnar startlinjen så mjukt beror nog på
turbinen och den väntar jag att ändra på till
nästa säsong. Kändes som att man åkte till
banan mest för att konstatera vad som skall ändras inför
nästa säsong.
Jodå, mycket riktigt. Samma tider igen och otroligt konsekvent.
Nu visade det sig att hela Sveriges elit av 10,5" Street-åkare
hade kommit på besök så det kunde ju bli intressant
att se hur de hanterade Rinkaby Raceway. Nähä, det var
inte mycket ordning på torpet. Väldigt varierande tiden
för de flesta och det gynnar då den som åker
konsekvent. Kanske man åndå kunde knipa nån
vettig placering fast jag kör så "långsamt".
Den psykologiska pressen vid start bli störst på den
som inte har åkt konsekvent för de vet att om de missar
starten så är det rökt... Just det här gillar
jag!
Jag var kvalfemma av 11 bilar så man var ju inte sist men
så händer det som inte har hänt mig tidigare under
en tävling. Nåt jäklas. Efter burnouten så
finns det inga växlar kvar i kärran, varken fram eller
back så det var ju bara att kasta in handduken. Det mest
snopna är väl att de kvarvarande inte kör speciellt
bra så jag hade förmodligen ändå kunnat
vara med o fajtas i toppstriden. Men som sagt: Om inte om hade
funnits...
Helgens repor: 5,85 - 5,86 - 5,87 - 5,86 och slutfarten var 198km/tim
på alla. Blir väl knappast jämnare.
PS. Efter säsongen när motorn öppnades visade det
sig att jag kört de senaste 7 reporna med en skadad kolv.
Jag visste att motorn hade spikat på 6:ans cylinder i en
av reporna på Landskrona tidigare men trodde inte det hade
hunnit skada kolven.

|
|
SDC
- Street Car Challenge 22-24 aug
Bilsport skulle kora "den snabbaste av de snabba" gatbilarna.
Under SDC-tävlingen på Landskrona hade tidningen Bilsport
bjudit in till en klass som de kallade "Street Car Challenge".
Reglerna var enkla och i stora drag var det att bilen skulle vara
besiktigad och skattad, framföras på gatdäck och
ha modern elektronisk insprutning. Mitt i prick för min kärra
alltså och när tidningen skrev att man skulle kora "den
snabbaste av de snabba" så ville man ju va med o gasa.
Sagt o gjort, däcken byttes ut mot de besiktningsvänliga
DOT-däcken och så var man klar för race. Inget mer
hokuspokus utan så enkelt var det.
Målet för helgen var att köra en 8:a på 402m
och det borde gå med tanke på de tidigare 201m-tiderna
som skvallrade om ca 8,95. Men ack vad det kan sitta hårt
inne och fy fabian vad 4 hundradels sekunder kan kännas sura.
Jag fick möta allehanda fordon i klassen, från framhjulsdrivet
och 4-hjulsdrivet till bakhjulsdrift. "Cyklonrobban",
"LillPeter", "Bostic" m.fl var på plats
för att köra i gatbilsklassen. För mig fanns två
mål med deltagandet i klassen: Att visa hur fort en gatbil
kan gå samt att köra min första 8:a.
Efter helgens sju körningar så hade jag inte en enda
8-sek körning. Kämpade hela helgen med olika laddtryck
och olika startvarv men det ville sig bara inte. Den är så
otroligt slö i starten så man håller på att
dö... En fördel är att alla tiderna är nästan
identiska så konsekvent är verkligen det rätta ordet.
Men sviten av repor mellan 9,10 och 9,03 hjälper inte när
det fattas 4 hundradelar. 60-fotstiden är konsekvent slött
på ca 1,40sek och det är minst en hel tiondel för
långsamt.
Ok, jag vann klassen överlägset och cupledningen ville
t.o.m. på lördagen att jag skulle avstå både
tävlande och ev. pokal för att de tyckte jag körde
alldeles för snabbt i klassen. HALLÅ! Kan det gå
för fort när man är på en dragracebana... Reglerna
var ju att kora snabbaste gatbilen så det är inte MIN
bil det är fel på, det är nog de andra som kör
för långsamt i så fall.
Ok, det kvittar. Summeringen efter helgen är att jag var missnöjd
(med 4 hundradelar). Bilen var nu degraderad till "slö"
och när man mitt under repan hinner tänka på vad
man skall få till middag på kvällen, ja då
är det illa skall jag lova!
|
|
Fösta
Sydcupstävlingen - Rinkaby Raceway 9-10 aug
Äntligen så var det då dags för
lite seriöst gasande på den alltid lika trevliga Rinkaby
Dragway.
De smala 10,5tumsdäcken krängdes på så man
fick köra i den goa klassen street där man fortfarande
har väldigt mycket bil kvar av fordonen. Dock är man lite
udda med att både ha stereo och en besiktigad bil att komma
med.
Värmen var otroligt tryckande hela helgen och jag som inte
åker varesig med metanol, använder lustgas eller har
nån laddluftkylare kan inte kompensera för detta. Tiderna
blev hela helgen lite sämre än brukligt men jag tog mig
ändå målmedvetet till final. Konsekventa tider
och en konsekvent reaktionstid i starten kommer man långt
med.
Var bara kvaltrea inför elimineringen men slutade ändå
på en 2:a plats då ett av de danska teamen jag skulle
möta inte pallade "pressen" och satt o sov i starten.
Trots bättre tid så fick de känna sig slagna...
Känns bra för självförtroendet att än en
gång vunnit på snabba reaktioner i starten.
Bästa tiden blev bara 5,88sek och 196km/tim. 60-fotstiden har
jag problem med och den hamnade hela helgen på runt 1,45 och
det är uselt. Bilen känns väldigt tung o seg i starten
så här finns nog ett problem som måste fixas...
 |
|
|
|
|
Mycket
cruising blev det... Racesäsongen i Skåne kom igång
sent.
Juli - Aug 2003
Pga allt strul med tillstånd för race på
Rinkabybanan så kom räcersäsongen inte igång
som den skulle. Som tur är har man inte en renodlad räcerbil
utan man kan även njuta av en del cruising och allehanda utflykter
i väntan på att det skall bli race.
Runt 100mil på mätaren på två månader
blev det innan första deltävlingen i SydCupen gick av
stapeln.
En polare från Stockholm var på besök och vi passade
på att cruisa lite en solig dag. Han har en egen hemsida och
där beskriver han utflykten med bilder och go text. Läs
hans "reportage" här >
http://www.garagekungen.com/cruising%202003.htm
|
|
Äntligen
lite gasande! 402m (oklistrat)
12 Juli 2003
Tyvärr blev klent med race i Skåne denna
säsong. Dock så gavs det tillfälle att testköra
lite på Uråsa när Växsjö Streetracers
anordnade en endagars tävling ungefär som "Bilsports
en dag på Strippen". Suget efter att få gasa fick
mig och några andra att ta oss dit trots att banan inte skulle
klistras. Det var även först gången jag provade
402m med den här kärran.
Strategin inför första testet var att ta bort massor av
effekt för att inte spinna totalt nu när banan inte klistras
och är att jämföra med gatan. Nerdrevning av kompressorn
för att ta bort så mycket laddtryck som möjligt
visade sig inte helt lyckat.
Repa 1: 60-fotstiden blev rysligt dåliga
2,0 sek och det bara spann i starten och tiden stannade vid 10,54
i första repan. Hela repan kändes helt kass och inget
verkade stämma. Funderade på om det helt enkelt blev
FÖR lite effekt och att jag faktiskt inte kört så
försiktigt nån gång tidigare och det var kanske
därför det blev så fel. Bestämde mig för
att satsa på något lite mer effekt (ca 0,5kg laddtryck).
Ungefär samma inställning som jag cruisar omkring med
på gatan. Funderade även på om det kanske kan vara
bättre att transbreaka istarten också så man får
lite mer chock i chassit. Antingen så funkar det eller så
kommer det att spinna nåt såinihelsikes hejdlöst.
Bara o testa alltså...
Repa 2: Såja, nu reagerade chassit lite bättre
och ett startvarv med transbrake på ca 3000rpm och sen bara
kliva på blev betydligt bättre. Nu hamnade 60-fotstiden
på 1,60 och tiden 9,77sek.är inte fy skam på oprepparerat
underlag och med så lite laddtryck. Ok! Då vet man ju
att kärran utan minsta tvekan presterar 9:or rakt av på
gatan med den inställningen jag oftast brukar köra omkring
med. Inte helt fel om man säger så!!
Repa 3 (med passagerare): Nu kändes det lugnt
och tillfredställande så jag inbjöd arrangerande
klubbs ordförande att åka med en repa. Vad jag förstod
så gasade han själv med en chiptrimmad Saab av nåt
slag. Kunde ju vara kul att bjuda på en runda så de
i klubben kunde få lite "referens" om hur det är
att åka i en gatbil av amerikanskt ursprung.
En lugn och säker start med 60-fot på 1,58 och ett litet
hjullyft verkade göra visst intryck på passageraren.
När hastigheten närmade sig 230km/tim och bilen pga den
kraftiga sidvinden började drifta rakt mot målkonerna
fick jag intryck av att han höll sig lite extra hårt
i buren. Jag blev tvungen att slå av på gasen och korrigera
för att inte träffa mittkonerna men tiden blev ändå
hyfsade 9,78sek. (Bara en hundradel från förra tiden
och jag gillar konsekvens i reporna!)
På tillbakavägen intygade jag väldigt noga att det
här var en lugn och fin repa och det skiljde sig inte mycket
från det man (hmmm, i teorin) kan prestera på gatan
Efter det här öppnade sig himmeln och ett helt enormt
åskoväder satta stopp för allt gasande resten av
dagen.
Dagens slutsats: Känns skönt att konstatera
att bilen hur enkelt som helst presterar konsekventa 9:or på
vanlig väg i sitt normala gatutförandet! Lite lagom småkaxigt
om man skall uttrycka sig försiktigt...
 |
|
|
|
|
Lådan
strulade efter en del "försiktiga" hjullyft på
gatan.
Juni 2003
Pga den ökande abstinensen när det inte
blev nåt gasande på Rinkabybanan så blev det en
hel del brutalt ruppande under början på juni. Att göra
hjullyft på gatan är ju hur roligt som helst men kräver
lite juxande på ettan med först en motorbroms o sen plattan
i mattan. Detta rycker naturligtvis i bitarna och det bar sig så
illa att en bult i ettans planet lossnade trots att den var svetsad.
Ett kraftigt ljud med vibrationer skakade om så det kändes
ända in i benmärgen och plomberna var på väg
ut men sen slutade ljudet det lika hastigt som det uppstått.
10 mil hem avverkades och man undrade allt vad det var för
ett rasslande ljud som dykt upp och slutat lika fort... I förebyggande
syfte plockades lådan ner för att se om det möjligen
kommit därifrån. Jomenvisst var det från lådan.
Ofattbart att man kunnat åka hem igen de 10 milen utan att
märka nåt mer...
Nu blir det till att fixa det här lilla missödet och samtidigt
förstärka så man kan köra så som man
vill. Det är ju självklart att man skall kunna hjullyfta
på gatan utan att bitarna faller sönder... Fattas bara!
 |
|
|
|
|
Diverse
utställningar och utflykter
Maj - Juni 2003
Under maj-juni blev det mest att åka på
diverse träffar och utställningar. Första tävlingen
på Rinkaby för året som var inbokad blev tyvärr
inställd. Juni fick istället ägnas åt att åka
på en del träffar och utställningar.
RoadHogs i Kristianstad bjöd i år
in lite bilar och där kammade kärran hem en pokal för
"bästa Bil" + Peoples Choise i form av en hel kass
med sponsorprylar och lite presentkort.
På Power Meet i Hässleholm
blev det 1:a plats i klassen StreetMachine med 48 poäng och
utställningen Kul på Hjul i
Åhus genererade en pokal i Custom(!?) Full pott så här
långt men nu är man ju riktigt sugen på att gasa
av sig lite också.
Östra Göinge Go On arrangerades
den 15 juni så där fick man ju åka dit och göra
lite reklam för dragracingen tillsammans med HDRK. Som avslutning
på dagen blev det även en liten uppvisningskörning
så man äntligen fick gasa lite.
Utställningspokaler i all ära men bilen är
byggd för att gasas med! Börjar få ordentliga abstinensbesvär
nu...
|
|
"En
dag på strippen" Emmaboda
17 Maj 2003
Styrde kosan i ottan mot Emmaboda och "en dag
på strippen". Tidningen Bilsport hade tjatat om att nu
var det väl dags för någon att köra en 10:a
på Emmaboda. Tidigare var det nåt på 11-sek som
var banrekord. I min stilla fundering tänkte jag slå
till med en 9:a istället för att visa vad en raggarbil
kan åstadkomma. Hade tagit bort ca 300hkr för att bättre
matcha att banan inte klistras men var helt säker på
att ändå kunna köra en 9:a.
Efter att ha hjälpt till vid besiktningen av allehanda turbomatade
och chiptrimmade fordon så hoppade jag i overallen och rullade
fram till start. Ca 12.000pers på läktaren skulle minsann
få se på åka av! Men, men så hände
det som bara inte får hända. Precis när jag rullade
in i vattnet för en herrejössesbournout så bara
nös maskinen till och dog. Inte ett livstecken trots upprepade
startförsök. Ckranktriggern (den induktiva pickupen på
veven) hade lagt av. Snopet fick man putta tillbaka bilen och man
kan riktigt höra en del yngre förmågor säga
-Ja, ja så är det med raggarbilarna
Helt överraskande så vann kärran ändå
ett förstapris på "utställningen" trots
att jag var där för att gasa. Månne var det nån
som ville trösta mig...
 |
|
|
|
|
Bilsport
Custom Motor Show http://www.fabas.se/custom
18-21 April 2003
Efter inbjudan att delta med två av mina bilar på Elmiamässan
till påsk så fick det sättas fart om det skulle
bli nåt. Hela bilen var ju nedplockad inkl motor och växellåda
men ibland är det bra med press så man får lite
fart efter vinteruppehållet. På fyra intensiva veckor
sattes kärran ihop igen och det kändes skönt att
vara klar i god tid inför säsongen.
|
|
Vinteröversyn
inför 2003
Motorn plockades ner helt för en inspektion för att kolla
hur alla mil sliter på en sån här maskin. Rullyftarna
klarar inte alltför många mil så det blev till
att byta ut hela gänget. Provar nu med ett set Comp Cams för
att se om de håller längre än förra uppsättningen.
Med 260lbs installationstryck på trippelfjädrarna och
0.720 i lyft så är de utsatta för ganska stora påfrestningar
om man tänker på att det skall nötas många
mil. Ett annat problem med rullyftare är att de har "stänksmörjning"
och ofta får för lite smörjning på låga
varv.
Har även monterat Viton ventiltätningar på både
avgas och insug för att minska oljeförbrukningen. Innan
körde jag helt utan tätningar men får för mig
att jag drar in för mycket olja i förbränningsrummen.
Allt annat verkar helt ok i maskinen inkl alla lager så det
är bara att montera ihop igen. Helt klart mindre slitage än
vad vissa olyckskorpar förespått men det här är
ju en raggarmotor så då skall väl inte några
hundra mil vara nåt problem...
Växellådan fick sig en översyn och då upptäcktes
att ingående axel var vriden trots att det skulle vara en
"rejäl" eftermakrnadsaxel. Efter en del funderande
så installerades en special överdimensions 1.100"
axel (tillverkad i endast 6st ex i världen av JW-Performance
i USA) så nu skall väl det här problemet vara löst
en gång för alla. De 9 överdimensionslammelerna
i lådan hade ingen mätbar förslitning så konceptet
i övrigt verkar helt ok.
De runda 4" ljuddämparna som användes förra
säsongen var alltför högljudda så nya ovala
med större volym tillverkas i rostfritt. Större volym
måste i rimlighetens namn hjälpa så det är
bara att prova så får vi se. Det här med ljuddämpning
är inte lätt men efter lite råd o tips från
Ferrita så tror vi att det här skall bli bra.
|
|