2004
Bättre fart på gatbilen!

0-100km tim på 1,4sek och 16 m.
5,36sek och 212km/tim på 201 m.


Summering 2004

En helt fantastisk säsong med kanonresultat på tävlingarna. Inte ett enda haveri och knappast ett uns av underhåll har behövts. Varken byte av tändstift, olja eller ens däck på hela säsongen!
Kaffedrickandet har tagit oanade proportioner och slapphetsnivån har varit konstant.
Nya Malmöbanan har visat sig vara en höjdare och hela TOYO-cupen med 5 deltävlingar har varit ett hellyckat arrangemang som vi hoppas kan upprepas nästa år.
Som avslutning på året besiktigades kärran ännu en gång hos SBP utan anmärkning och sen bar det iväg till Bilsports monter på Bilsportmässan i Stockholm.

Tävling / Klass Plac. Bana Bästa tid &
hastighet
Bästa
reaktion
TTDS #1 / Street 1:a Malmö 201m 5,57 sek - 199 km/tim 0,082 sek
TTDS #2 / Street 1:a Rinkaby 201m 5,85 sek - 201 km/tim 0,083 sek
TTDS #3 / Street 2:a Malmö 201m 5,70 sek - 198 km/tim 0,049 sek
Bilsport Action Meet / Street 1:a Mantorp 402m 8,94 sek - 244km/tim  -
TTDS #4 / Street 1:a Malmö 201m 5,62 sek - 200 km/tim 0,032 sek
TTDS #5 / Street 1:a Rinkaby 201m 5,77 sek - 207km/tim 0,046 sek
Winternationals Malmö / Street 1:a Malmö 201m 5,36 sek - 212km/tim 0,016 sek
Toyo Tires Dragracing (CUP) 1:a      

Många av bilderna på sidan kommer från våra trogna fotografer som följer tävlingarna.
Stort tack till Er. Jokers hemsida , Claes hemsida , Racebilder.nu


Filmsnuttar
5,61sek / 200km (5,8Mb)
______________________________________________________________

Dec 2004    Jul i garaget

Man noterar klart vilken gran som är viktigast i det här garaget.
Hmmm, funderar nu på hur många och hur stora spjäll man kan behöva inför nästa säsong...


Dec 2004    Vinteröversyn

Så var det dags för vinterövesyn av prylarna. Har säsongens härjningar satt några spår i raggarmotorn månne? Tja, nåt lite får man allt räkna med men viktigaste funderingarna är framförallt: Vad behöver nu göras för att det skall gå ännu fortare och samtidigt hålla ihop hela säsongen så sommaren kan avnjutas på rätt sätt.

Ur med knotan. Lätt som en plätt när det är ändamålsenligt byggt. Ur o i med maskinen skall gå på nån timma vid lugnt meckande. Hmmm, kanske STÖRRE spjäll kan va nåt!?

Nov 2004    Så kan det gå...

Att köra med både gas och kompressor kan ha sina sidor. Förutom att en del personer tycker att man fuskar så genererar det extra långa lakritsremmar runt Kivikstrakten. Spåren ledde så småningom till att Harry Haffa till slut lyckades nosa upp marodören en dag i november. Han körde nästan rakt in i garaget för av nån oförklarlig anledning så verkade även polisbilen gilla Pontiacgaraget... Handklovar var inte straff nog utan Sheriffen ville prompt känna på om det vart nåt drag i kärrorna!

Det här var ett kärt återseende efter 20 år. Den här Pontiac Tempest -64:an var ju min första bil och efter en del renoverande så byggdes den om till "Sheriffbil" 1980. Efter några år såldes bilen och den hamnade på villovägar med olika behandlingsgrader.
Det finns mer om bilen här >
Att en kompis från den tiden, nu 20 år senare, letar upp bilen och köper den för att renovera upp den igen gör vem som helst rörd. Som av en slump åkta han då och besökte mig och det blev mer än ett dygns ihållande bilsnack. Efter 20 år har man en hel del att prata i kapp!


19-21 Nov 2004    Svenska Bilsportmässan

Tidningen Bilsport ville smickrande nog ha kärran i en av sina montrar på Svenska Bilsportmässan i Stockholm. Det här får då bli avslutning på säsongen -04 innan det är dags att plocka ner för lite översyn i vinter.
Lagom några dagar innan det bar iväg så passades det på att besiktiga bilen hos SBP Sommarens många tävlingar hade gjort att jag inte hunnit med detta tidigare. Med lite lugnare drevning på kompressorn så blir den rätt "tam" och en grundlig genomgång med påföljande provtur slutade ännu en gång utan anmärkning.
Inför mässan så fick jag ovärderlig hjälp av bästa polaren i Stockholm. Jag kunde med andra ord luta mig bekvämt tillbaka nere i Skåne när han i värsta snöoväder åkt till mässan och fixade installationen. Tidningen Bilsport fixade med transport och montern men slutinstallationen vill man ju ändå ha nån man verkligen litar på som fixar. Tack Svante "garagekungen" för hjälpen!

Nybesiktigad och polerad i väntan på transport till Stockholm Built To Last Lastning i Roberts SolstadsSaab
Otroligt ekipage med en stackars Saab längst fram Tur han inte lyfte som de brukar på bilskroten... Ja, det blir bra så här. Fick ovärderlig hjälp av bästa polaren i Stockholm så jag kunde lugnt luta mig tillbaka nere i Skåne när allt monterades upp.

24-25 sept 2004    Winternationals på Meca Raceway

SRIF hade planerat in en fristående sluttävling för året på Malmöbanan och det sena datumet till trots så blev det här en helt fantastisk helg! 120 team på plats, bra bett i banan och ett för årstiden bra väder. NU kunde man ju få en sista chans att prova lustgasen innan vintervilan.
Första repan på lördagen testades utan gas och blev 5,59 och snubblande nära bästa tiden för året så både luften och bettet i banan var mycket bra.
Andra repan var det så dags för ett seriöst test med lustgas direkt från start. PANG! 5,36sek och 212km/tim i en helt odramatisk och klinisk repa. HUGA va gött!!! Bättre än väntat med den lilla mängd gas som det här handlade om.
Nu fick vi nog titta till tändstiften så man inte hittar på nåt dumt men där syntes inget så det verkade helt lugnt. Vi kunde med andra ord direkt återgå till den kaffedrickande stilen utan att mecka.
Vi hade fått facit i hand och kunde nu slappna av inför söndagens elimineringar. Vi var kvaletta med hästlängder och behövde ju inte fresta på bitarna i onödan.
Söndagens elimineringar flöt på i lugn takt och finalen i streetklassen gled in i mörkret vid 20-tiden på kvällen. Vilken go streetracekänsla att köra fram i stage i finalen med ljuset tänt på gatbilen. I andra linen stod nu bästa kompisen Göran Bjäreborn med sin Nova. Fränt med två riktiga gatbilar i finalen!!!
Nu skulle jag verifiera tiden så detta fick också bli en repa med gas direkt från start och härliga 5,42sek backade upp rekordtiden och saken var klar! Vinst även denna tävling och en fantastisk avslutning på räcersäsongen! Nu kan vinterdvalan inträda så skall det filas på hur vi åker ännu fortare nästa år.
Reaktionstiderna denna helg låg på i medel 0,06sek och bästa reaktion var gosigt lågt på 0,016 så visst är väl gubben vaken alltid...

Stilstudie1: Högt med Görans fräna Nova Stilstudie2: Inte lika högt men snabbare... he,he

4-5 sept 2004    Rinkaby Raceway
Deltävling #5 och final i TOYO-Cupen

Åter dags för en mystävling på Rinkaby och den här gången har lite nya planer slipats under några sömnlösa nätter.
Kombinationen med överladdning i form av rots-kompressor och bensin har en väldigt stor nackdel när det gäller värmealstring. Som alla vet så är det inte bra med äckligt varm insugsluft för då får man inte in tillräcklig mängd och det vill vi ju ha. Turbofolket använder laddluftkylare men det går inte så bra här så jag har funderat på om inte lite lustgas kan användas i "kylande syfte".
Sagt o gjort, ett litet system monterades på enklaste sätt för att testa lite den här helgen och man drömde om väldens längsta hjullyft och de värsta burnouterna. Ack ja vad man kan drömma... Bournouterna blev det inget fel på som vanligt men tyvärr så funkade inte bilen och Rinkabybanan ihop denna helg så när väl gasen skulle testas så var greppet inget vidare och den annars så snälla "raktframbilen" fick rattas ordentligt både hit o dit när man var på väg ut i kohagen. Försöket med gas gav inte så värst mycket indikation. Ok, sluthastigheten ökade till från 200 till 207km/tim i en av rundorna så en viss aning gav det ju.

Blå himmel, grönt gräs, kor... RINKABY!!! Men vad skymtar där...? Trots lite hjullyft så hängde den inte kvar och snart börjar det spinna. Greppet funkade helt enkelt inte denna helg.
Med mjukt chassi funkade det för Danskarna i Corvetten Bournouterna var det som vanligt inget fel på.
Bournouterna är det inge fel på men sen vart reporna inte lika bra. Ett litet ynka lyft precis i starten men det spinner redan och snart är den på väg ner och det bidde inge bra...  

Höjdare från TOYO Tires som hade flugit hit från Japan var på besök på Rinkaby under söndagen. Det kunde ju vara på sin plats att bjuda på en åktur så en av dem gjordes iordning för en sväng. Om nu inte tävlingen kanske kunde vinnas så fick man ju göra nåt annat kul istället. Han kunde ingen Engelska så efter målgång fick han upp båda tummarna och rabblade nåt på japanska. Av intensiteten att döma verkade han inte precis deppad över åkturen...

Toyo-höjdare kränger på en 10 nummer för stor overall. Den lille japanen kunde nog inte väga mer än 50 kilo...
David surrar fast honom ordentligt Undras om pulsen har börjat öka?  

Åter till tävlingen, men det funkade inte ens ordentligt utan gas så man kan lugnt säga att värsta konkurrenten i form av den Danska Corvetten 3300 hade ett gott försprång. De kvalade in på förstaplatsen med flera tiondelar till godo på mig så den här tävlingen kunde man ju inte nu räkna med att vinna.
Men, men som jag sagt till så många gånger i år, man skall ju komma iväg i starten också... Jag led faktisk med det Danska teamet när vi till slut var i final och de än en gång fick känna sig slagna pga att de inte var snabba nog i starten. Danskarna utlovad dock en gruvlig hämnd om jag dök upp på WinterNationals i Malmö i slutet på september. Vad de inte visste var att DÅ skulle det testa lite gas på allvar!

Hej o hå men det blev ändå inte bra. Stora grepproblem trots lite hjullyft... Värsta konkurenten fick sitt chassi att funka på Rinkaby denna helg. Bara lite vingligt men bra 60-fötter Det gäller ju i starten, sen är det rökt!
FINAL: Danska Corvetten är först ut i bournouten... men... Än en gång var förnedringen stor i det Danska teamet. Här har de ännu inte lämnat startlinjen. Feta pokaler till de snabba

6, 7, 8 aug 2004    Mantorp och Malmö - Två tävlingar samma helg och 40 mil mellan dem!
Deltävling 4 i Malmö samt Bilsport Action Meet på Mantorp

Två tävlingar samma helg som man skulle vilja åka på!
Är ju tvungen att försvara min förstaposition i TOYO-cupen men vill samtidigt till Mantorp och Bilsport Action Meet som väl får anses som årets final om "Sveriges snabbaste gatbil". Hjälp vad gör man?
En lösning börja ta form men den kräver en insats som medför en klart begränsad dos av sömn under ett tag. Idén är att kvala en enda runda till tävlingen i Malmö på fredagen och sedan vara i Mantorp på lördag och sedan återvända till Malmö för att tävla under söndagen.
Fredag: Åker till Malmö och åker första och enda kvalsvängen vid 16-tiden som ger 5,69sek/199km och den tiden bedömer jag skall stå sig som minst kvaltvåa till elimineringarna på söndag. Byter däck så av med 10,5"-slicksen och på med de gatvänliga DOT-märkta 18,5"-tummarna. Det är ju endast lagliga och SBP-godkända gatbilar som gasar på Bilsport Action Meet (säger de...)så min kärra skall i alla fall vara ok så det inte blir nån diskussion.
Lördag: Upp kl 01:00 efter ca 1 timmas sömn bär det iväg till Mantorp. Vi skall vara på plats tidigt och hjälp till vid besiktningen så det var bara att ge sig iväg. Vi linade in först i kön för klassen "Max Street" och siktet var nu att köra ca 8,80 i första repan. Efter lite dryg väntan i den stekande hettan som äntligen hade kommit så var det dags.
Efter sedvanlig go bournout så var det upp till bevis. En fallande gran enligt bracket passar inte mig så det var bara att invänta grönt för att slippa rödlykta. Pang iväg och upp med framhjulen i luften men vanudå? Hopp o studs! Eh? Det kändes lite underligt då inställningen var avsedd för smalare 10,5"-däck så med de bredare däcken blev chassireaktionen nu lite väl aggresiv. Stödhjulen slog i så pass hårt att de lyfte bort däcken en stund med påföljande underligheter. 60-foten blev trots detta 1,30 och sluttiden 8,94sek så det var ju inte helt kass. Tiden blev den enda 8-sek körningen på Mantorp denna helg så allt var ju ändå frid o fröjd!
En tryckande värme samt en viktig tävling som väntade i Malmö gjorde att det här fick bli den enda repan för dagen. Kunde säker justerat lite chassi och åkt lite snabbare men målet var ju klart för dagen.

Mantorp 8,94 sek Bakifrån inkl burnout (6,2Mb)
Mantorp 8,94 sek Från sidan (5,1Mb)

Snacka om att folk välde in... Laddad inför enda repan för dagen Spjällen öppna för fullt en liten stund i början av bournouten.
Här bär det iväg mot 8,94 men start och första biten var lite "guppig" Enorm publik trotsade över 30gr varmt i skuggan! Puh!!! Hur var det inte då mitt i solgasset...  

Söndag: Efter några timmars sömn så var man åter på plats i Malmö för att köra elimineringar. Hela lördagen hade det körts kval så nu var man "bara" kvaltvå efter att ett Dansk team i en viss Corvette åkta något lite snabbare under lördagen. Om allt lirade för oss båda så skulle vi mötas i finalen och det såg jag verkligen framemot. Jag har kört ifrån dem tidigare trots att de har mer effekt men som jag nämnt tidigare så gäller det att åka konsekvent alla rundor samt att vara på hugget när det verkligen drar ihop sig.
Efter ett antal rundor i 10-bilarsstegen så var jag i final mot den Danska Corvetten som rullade upp bredvid. Nu jäklar gäller det! Vem har bäst nerver? Jag har ju tagit dem i starten flera gånger tidigare de senaste åren så de har sämsta psykläget. De VET att ett enda litet misstag så tar jag dem! Med en otrolig reaktion i starten (0,03sek) så hade Dansken ingen chans så än en gång vann jag mot snabbare motståndare när det verkligen gäller.
Mediagroda: På den DVD som producerats från Meca Raceway och även sänds på satelitkanalen Viasat Sport säger speakern att jag rödlyktade och därmed förlorade finalen. Inte alltid det blir så rätt i TV: inte...

Summering: Vad säger man? En helt jäkla otroligt helg! Efter 3 dagars intensivt åkande och gasande så kunde man bara sitta o gotta sig när man åkte hem på söndagskvällen. Sova det kan man ju göra nån annan gång...

5,61sek / 200km (5,8Mb)
Finalen0,03 sek i reaktion (4,6Mb)

Lastad i solnedgången. Någon timmes sömn och sen iväg till Mantorp Flames i solnedgången
Kul och annorlunda närstudie av fotograf Claes Nilsson 0,03 sek i reaktion i finalen är melodin för att eliminera danskar!

2-4 juli 2004
Meca Raceway Deltävling 3 i TOYO-cupen

Dags igen för race på nya Malmöbana. Det man undrar är om greppet skall bli lika gött igen som förra gången. Sen är det en annan faktor som stör och det är att vi inte har fått sommar ännu. 10-12 grader på kvällarna och regn, regn o åter regn kallar jag inte sommar.
Fredagen och lördagen bjuder dock på uppehållsväder så det bli gott om tid för kvalrundor. Bästa 60-fotstiderna noteras och jag kör 2st identiska på 1,29sek. Bästa ET blev "bara" 5,63 men allt är väldigt konsekvent som vanligt och det känns ju bra. Bästa rekationstiden under helgen blir cobralika 0,049sek! HUGA!
Helgens coolaste repa är den mot det Danska Teamet PopEye och en rikskänd Camaro med Anders Bovien bakom spakarna. Jag klipper starten och har bättre 60-foot, de har dock laddat på med hela 3st lustgassystem (förmodligen ca 1300-1400hp totalt) så trots att jag är en halv billängd före i halva repan så tar han mig med någon dm just på mållinjen. SÅ skall racing vara när det är som bäst!
Söndagens finaler regnade in totalt och mot vädrets makter rår vi inte på... En 2:a plats blev det när resultatet beräknas på kvaltiderna. Äntligen var det även några fotografer som fick någon bild på lite hjullyft. Ser onekligen bra ut när båda framtassarna är uppe lika högt. Inte en tillstymmelse till snedvridning av chassit utan väldigt rakt o fint. Kanske lite tråkigt ock kliniskt men det är då det brukar gå fort.

Videoklipp1 (2,6Mb)
Videoklipp2 (2,8Mb)

Mycket snygg bild tagen av en Claes Nilsson som jag inte vet vem det är. Hoppas jag får använda hans bild... Båda tassarna lika högt Först ut är det som gäller...

12-13 juni 2004    Rinkaby Raceway
Deltävling 2 i TOYO-cupen

Så var det då äntligen dags för en helg på Rinkabybanan som har den högsta mysfaktorn. Kaffetåren har nu fått en mer framskjuten position så nu skall det både gasas och mysas.
Greppet höll inte riktigt måttet på Rinkaby denna helg så de flesta team åkta långsammare än på Malmöbanan för 3 veckor sedan. Mina egna tider höll sig runt 5,8sek och 60-fötterna blev inte bättre än 1,40 nånting så någon ny rekortid var inte i sikte denna helg. Istället passade jag på att bjuda en reporter från Kristianstadsbladet på en åktur. Han hade inte beskådat Dragracing på närmare håll så han fick sig nog några minnesvärda sekunder.
Bilderna får bli en stilstudie i burnouter. Förfarandet är mycket enkelt med en kompressormotor: Man rullar förbi vattnet och stampar till på ettan och omedelbart i med tvåan (högsta växlen) och upp på ca 7000rpm vilket blir ca 240km/tim på bakhjulen. Lätt som en plätt...
Resultatet efter helgen blir ännu en förstaplacering så nu börjar det bli lite poäng i cupen.

Då kör vi... I väntans tider... Med 7000varv på högsta växeln så ryger de´bra
Stilstudie i starten. Wheeliebarsen nuddar bara en aning och däcken veckar sig lagom.
 

De flesta bilderna är plåtade av Joker på www.cruzing.just.nu


28-30 maj 2004    Invigning MECA Raceway Malmö
Första deltävlingen i TOYO-cupen

Startade upp maskinen och tog en kort provtur två dagar innan det var dags. Allt funkade men om den ombyggda turbinen skulle funka som tänkt var bara att spekulera i.
Banan i Malmö är helt enormt häftig så det är bara att gratulera SRIF för att den har kommit till stånd. På fredagen var det invigning och det skulle även ges tillfälle till 2 kvalrundor.
Första rundan ut för året och på ny bana samt med lite förändringar i bilen brukar bli lite trevande. Släppte iväg den andra bilen så jag i lugn o ro kunde stå en stund innan jag gasade iväg. Herrejisses vilket gött klipp, helt olikt ifjol så av ren ovana så släppte jag av lite på gasen i ettan men var snabbt medveten om det och tryckte ner igen. Hela repan kändes bra och nytt personbästa noterades direkt i första svängen! 5,73 sek i första försöket! WOW!!!
Andra rundan var jag lite mer beredd och höll pedalen i mattan hela vägen och noterade 5,66 sek. KANON! Nu var båda mina rundor de enda i klassen som låg på en 5:a. Känns bra att få till bra tider direkt på första dagen. Nu har man nått att sova gott på inför lördagens fortsatta kvalkörningar.
Kan bara konstatera att den ombyggda turbinen har haft avsedd effekt på starterna så nu ligger 60-fotstiden i båda rundorna på 1,32 - 1,33

På lördagsmorgon ändrade vi lite på drivningen till kompressorn (något lite mer effekt). Nu var det även dags att köra lite riktiga starter för att se hur det låg till med förarens reaktionstider så man inte blivit ringrostig under vintern.
Första rundan ut på lördagen blev det en reaktionstid på 0,082sek(!!!) med tiden 5,67sek och en 60-fot på 1,34. Ungefär samma som på fredagen men nu small det i väldigt hårt i wheeliebarsen. Det verkade som om chassireaktionen var FÖR häftig. Provade en andra runda med i princip samma resultat (5,64sek). Väldigt hård start med kraftig chassireaktion. Hmmm, kändes lite väl kraftigt så en chassijustering kanske var på sin plats. Förarens reaktion var ännu en gång cobralik med 0,095sek!
Avstod nu en kvalrunda för att prioritera lite slappning i depån och spä på psykningen av våra danska depågrannar som inte alls fick till det. Fjolårsvinnarna i cupen fick nu känna på lite motgångar och de körde med besvär endast höga 5:or och alla andra i klassen var inte i närheten ännu.
Inför tredje rundan justerades chassit en aning efter en del funderande. BINGO! Nu kändes det inte så våldsamt i starten och bilen lämnade linjen helt odramatiskt med en försiktig smekning av wheelibarsen. Kändes nu lika stabilt som förra säsongen men bra mycket fortare gick det. Klippte nu till med 5,57sek 199km/tim och en 60-fot på 1,30 blankt. Såjaaaa, nu känns det riktigt bra!

Bara att konstatera fakta att alla mina kvalrundor var bättre än alla övrigas repor i klassen. T.o.m. första svängen på fredagen hade stått sig som kvaletta. Hur bra känns det? Självförtroendet på topp med andra ord så nu var det bara att drömma sött om hur söndagens skalper skulle plockas.
Första elimineringsrundan blev en enkel resa men sedan en kraftig olycka inträffat på banan blev man tvungen att avbryta tävlingen. Slutade etta men lite snopet att man inte fick eliminera klart när allt funkade så bra. De poäng som man hade kunnat plocka i elimineringen fick inte sin chans...
Summeringen är kort o gott: Det bådar kanon inför fortsättningen. Kan ju vara kul om man i år kan ge räcerteamen en match med gatbilen som är standardutrustad med både dragkrok och kaffekorg. :-)

Att rulla in till start i den här miljön kändes inte riktigt Sverige. Försiktiga bournouter i början. Man är ju lite ringrostig efter vintern. Så illa blev burnisen inte ändå. Jämfört med dansken intill... Notera hastighetsbegränsningen!!!
Hmmm, har aldrig sett bilen från den här vinkeln innan. Öppna spjäll och luft under hjulen en bra bit ut i banan. Gött mos - kompressormos Returbanan mellan publik o bana är hur fett som helst. Bara att njuta av publiken jubel på returen!
Burnout inför första elimineringsrundan. Göran Bjäreborn i vänsterlinen hade inget flyt denna helg. Här röks första skalpen i elimineringen. Synd bara att tävlingen inte kunde slutföras för jag var sugen på fler...  

Maj 2004

Två veckor innan första racet så fick det bli lite fart. Motorn skulle ju rivas ner för översyn och kolvringar bytas. Den pajade växellådan skulle renoveras, planet o lameller bytas. Anledningen till att fjolårets starter varit så slöa måste ju ligga i turbinen så nu var det även brådis att bygga om denna. Delar till turbinen anlände (i god tid?) veckan innan race. Kompressorn skulle få nya friska teflonstrippar och rotorerna justeras om pga stor konstaterad feljustering.
JISSES! Allt detta skall fixas nu när det bara är två veckor till första racet. Och jag som sagt till mig själv att det är god tid...
Men man jobbar ju bra under lite press så det var ju bara att sätta fart.

Jobba, jobba! Bara två veckor till race. Bra att man kommer till lådan så enkelt när det är brådis. Turbinen måste byggas om i år så det blir lite fart i startern.  

Vintern -03/-04

Under vintern har det inte varit nån aktivitet i garaget pga husrenoveringar o andra familjesociala skäl.

 


2002..2003..2004..2005..2006..2007 ..|