|
|
2004
Bättre fart på gatbilen!
0-100km tim på 1,4sek och 16 m.
5,36sek och 212km/tim på 201 m. |
|
|
Summering
2004
En helt fantastisk säsong med kanonresultat på tävlingarna.
Inte ett enda haveri och knappast ett uns av underhåll har
behövts. Varken byte av tändstift, olja eller ens däck
på hela säsongen!
Kaffedrickandet har tagit oanade proportioner och slapphetsnivån
har varit konstant.
Nya Malmöbanan har visat sig vara en höjdare och hela
TOYO-cupen med 5 deltävlingar har varit ett hellyckat arrangemang
som vi hoppas kan upprepas nästa år.
Som avslutning på året besiktigades kärran ännu
en gång hos SBP utan anmärkning och sen bar det iväg
till Bilsports monter på Bilsportmässan i Stockholm.
Tävling
/ Klass |
Plac. |
Bana |
Bästa
tid &
hastighet |
Bästa
reaktion |
TTDS #1 / Street |
1:a |
Malmö 201m |
5,57 sek - 199 km/tim |
0,082 sek |
TTDS #2 / Street |
1:a |
Rinkaby 201m |
5,85 sek - 201 km/tim |
0,083 sek |
TTDS #3 / Street |
2:a |
Malmö 201m |
5,70 sek - 198 km/tim |
0,049 sek |
Bilsport Action Meet / Street |
1:a |
Mantorp 402m |
8,94 sek - 244km/tim |
- |
TTDS #4 / Street |
1:a |
Malmö 201m |
5,62 sek - 200 km/tim |
0,032 sek |
TTDS #5 / Street |
1:a |
Rinkaby 201m |
5,77 sek - 207km/tim |
0,046 sek |
Winternationals Malmö / Street |
1:a |
Malmö 201m |
5,36 sek - 212km/tim |
0,016 sek |
Toyo Tires Dragracing (CUP) |
1:a |
|
|
|
Många av bilderna på sidan kommer från
våra trogna fotografer som följer tävlingarna.
Stort tack till Er. Jokers
hemsida , Claes
hemsida , Racebilder.nu |
|
Filmsnuttar |
|
|
|
|
|
______________________________________________________________ |
Dec 2004 Jul
i garaget
Man noterar klart vilken gran som är viktigast i det här
garaget.
Hmmm, funderar nu på hur många och hur stora spjäll
man kan behöva inför nästa säsong...
|
|
Dec
2004 Vinteröversyn
Så var det dags för vinterövesyn av prylarna. Har
säsongens härjningar satt några spår i raggarmotorn
månne? Tja, nåt lite får man allt räkna med
men viktigaste funderingarna är framförallt: Vad behöver
nu göras för att det skall gå ännu fortare
och samtidigt hålla ihop hela säsongen så sommaren
kan avnjutas på rätt sätt.
|
|
Nov
2004 Så kan det gå...
Att köra med både gas och kompressor kan
ha sina sidor. Förutom att en del personer tycker att man fuskar
så genererar det extra långa lakritsremmar runt Kivikstrakten.
Spåren ledde så småningom till att Harry Haffa
till slut lyckades nosa upp marodören en dag i november. Han
körde nästan rakt in i garaget för av nån oförklarlig
anledning så verkade även polisbilen gilla Pontiacgaraget...
Handklovar var inte straff nog utan Sheriffen ville prompt känna
på om det vart nåt drag i kärrorna!
Det här var ett kärt återseende efter
20 år. Den här Pontiac Tempest -64:an var ju min första
bil och efter en del renoverande så byggdes den om till "Sheriffbil"
1980. Efter några år såldes bilen och den hamnade
på villovägar med olika behandlingsgrader.
Det finns mer om bilen här
>
Att en kompis från den tiden, nu 20 år senare, letar
upp bilen och köper den för att renovera upp den igen
gör vem som helst rörd. Som av en slump åkta han
då och besökte mig och det blev mer än ett dygns
ihållande bilsnack. Efter 20 år har man en hel del att
prata i kapp! |
|
19-21
Nov 2004 Svenska Bilsportmässan
Tidningen Bilsport ville smickrande nog ha kärran
i en av sina montrar på Svenska
Bilsportmässan i Stockholm. Det här får då
bli avslutning på säsongen -04 innan det är dags
att plocka ner för lite översyn i vinter.
Lagom några dagar innan det bar iväg så passades
det på att besiktiga bilen hos SBP Sommarens många tävlingar
hade gjort att jag inte hunnit med detta tidigare. Med lite lugnare
drevning på kompressorn så blir den rätt "tam"
och en grundlig genomgång med påföljande provtur
slutade ännu en gång utan anmärkning.
Inför mässan så fick jag ovärderlig hjälp
av bästa polaren i Stockholm. Jag kunde med andra ord luta
mig bekvämt tillbaka nere i Skåne när han i värsta
snöoväder åkt till mässan och fixade installationen.
Tidningen Bilsport fixade med transport och montern men slutinstallationen
vill man ju ändå ha nån man verkligen litar på
som fixar. Tack Svante "garagekungen"
för hjälpen!
|
|
24-25
sept 2004 Winternationals på
Meca Raceway
SRIF hade planerat in en fristående sluttävling
för året på Malmöbanan och det sena datumet
till trots så blev det här en helt fantastisk helg! 120
team på plats, bra bett i banan och ett för årstiden
bra väder. NU kunde man ju få en sista chans att prova
lustgasen innan vintervilan.
Första repan på lördagen testades utan gas
och blev 5,59 och snubblande nära bästa tiden
för året så både luften och bettet i banan
var mycket bra.
Andra repan var det så dags för ett seriöst test
med lustgas direkt från start. PANG! 5,36sek och 212km/tim
i en helt odramatisk och klinisk repa. HUGA va gött!!! Bättre
än väntat med den lilla mängd gas som det här
handlade om.
Nu fick vi nog titta till tändstiften så man inte hittar
på nåt dumt men där syntes inget så det verkade
helt lugnt. Vi kunde med andra ord direkt återgå till
den kaffedrickande stilen utan att mecka.
Vi hade fått facit i hand och kunde nu slappna av inför
söndagens elimineringar. Vi var kvaletta med hästlängder
och behövde ju inte fresta på bitarna i onödan.
Söndagens elimineringar flöt på i lugn takt och
finalen i streetklassen gled in i mörkret vid 20-tiden på
kvällen. Vilken go streetracekänsla att köra fram
i stage i finalen med ljuset tänt på gatbilen. I andra
linen stod nu bästa kompisen Göran Bjäreborn med
sin Nova. Fränt med två riktiga gatbilar i finalen!!!
Nu skulle jag verifiera tiden så detta fick också bli
en repa med gas direkt från start och härliga 5,42sek
backade upp rekordtiden och saken var klar! Vinst även denna
tävling och en fantastisk avslutning på räcersäsongen!
Nu kan vinterdvalan inträda så skall det filas på
hur vi åker ännu fortare nästa år.
Reaktionstiderna denna helg låg på i medel 0,06sek och
bästa reaktion var gosigt lågt på 0,016 så
visst är väl gubben vaken alltid...
|
|
4-5
sept 2004 Rinkaby Raceway
Deltävling #5 och final i TOYO-Cupen
Åter dags för en mystävling på
Rinkaby och den här gången har lite nya planer slipats
under några sömnlösa nätter.
Kombinationen med överladdning i form av rots-kompressor och
bensin har en väldigt stor nackdel när det gäller
värmealstring. Som alla vet så är det inte bra med
äckligt varm insugsluft för då får man inte
in tillräcklig mängd och det vill vi ju ha. Turbofolket
använder laddluftkylare men det går inte så bra
här så jag har funderat på om inte lite lustgas
kan användas i "kylande syfte".
Sagt o gjort, ett litet system monterades på enklaste sätt
för att testa lite den här helgen och man drömde
om väldens längsta hjullyft och de värsta burnouterna.
Ack ja vad man kan drömma... Bournouterna blev det inget fel
på som vanligt men tyvärr så funkade inte bilen
och Rinkabybanan ihop denna helg så när väl gasen
skulle testas så var greppet inget vidare och den annars så
snälla "raktframbilen" fick rattas ordentligt både
hit o dit när man var på väg ut i kohagen. Försöket
med gas gav inte så värst mycket indikation. Ok, sluthastigheten
ökade till från 200 till 207km/tim i en av rundorna så
en viss aning gav det ju.
Höjdare från TOYO Tires som hade flugit
hit från Japan var på besök på Rinkaby under
söndagen. Det kunde ju vara på sin plats att bjuda på
en åktur så en av dem gjordes iordning för en sväng.
Om nu inte tävlingen kanske kunde vinnas så fick man
ju göra nåt annat kul istället. Han kunde ingen
Engelska så efter målgång fick han upp båda
tummarna och rabblade nåt på japanska. Av intensiteten
att döma verkade han inte precis deppad över åkturen...
Åter till tävlingen, men det funkade inte
ens ordentligt utan gas så man kan lugnt säga att värsta
konkurrenten i form av den Danska Corvetten 3300 hade ett gott försprång.
De kvalade in på förstaplatsen med flera tiondelar till
godo på mig så den här tävlingen kunde man
ju inte nu räkna med att vinna.
Men, men som jag sagt till så många gånger i år,
man skall ju komma iväg i starten också... Jag led faktisk
med det Danska teamet när vi till slut var i final och de än
en gång fick känna sig slagna pga att de inte var snabba
nog i starten. Danskarna utlovad dock en gruvlig hämnd om jag
dök upp på WinterNationals i Malmö i slutet på
september. Vad de inte visste var att DÅ skulle det testa
lite gas på allvar!
|
|
6,
7, 8 aug 2004 Mantorp och Malmö
- Två tävlingar samma helg och 40 mil mellan dem!
Deltävling 4 i Malmö samt Bilsport
Action Meet på Mantorp
Två tävlingar samma helg som man skulle
vilja åka på!
Är ju tvungen att försvara min förstaposition i TOYO-cupen
men vill samtidigt till Mantorp och Bilsport Action Meet som väl
får anses som årets final om "Sveriges snabbaste
gatbil". Hjälp vad gör man?
En lösning börja ta form men den kräver en insats
som medför en klart begränsad dos av sömn under ett
tag. Idén är att kvala en enda runda till tävlingen
i Malmö på fredagen och sedan vara i Mantorp på
lördag och sedan återvända till Malmö för
att tävla under söndagen.
Fredag: Åker till Malmö och åker
första och enda kvalsvängen vid 16-tiden som ger 5,69sek/199km
och den tiden bedömer jag skall stå sig som minst kvaltvåa
till elimineringarna på söndag. Byter däck så
av med 10,5"-slicksen och på med de gatvänliga DOT-märkta
18,5"-tummarna. Det är ju endast lagliga och SBP-godkända
gatbilar som gasar på Bilsport Action Meet (säger de...)så
min kärra skall i alla fall vara ok så det inte blir
nån diskussion.
Lördag: Upp kl 01:00 efter ca 1 timmas sömn
bär det iväg till Mantorp. Vi skall vara på plats
tidigt och hjälp till vid besiktningen så det var bara
att ge sig iväg. Vi linade in först i kön för
klassen "Max Street" och siktet var nu att köra ca
8,80 i första repan. Efter lite dryg väntan i den stekande
hettan som äntligen hade kommit så var det dags.
Efter sedvanlig go bournout så var det upp till bevis. En
fallande gran enligt bracket passar inte mig så det var bara
att invänta grönt för att slippa rödlykta. Pang
iväg och upp med framhjulen i luften men vanudå? Hopp
o studs! Eh? Det kändes lite underligt då inställningen
var avsedd för smalare 10,5"-däck så med de
bredare däcken blev chassireaktionen nu lite väl aggresiv.
Stödhjulen slog i så pass hårt att de lyfte bort
däcken en stund med påföljande underligheter. 60-foten
blev trots detta 1,30 och sluttiden 8,94sek så det
var ju inte helt kass. Tiden blev den enda 8-sek körningen
på Mantorp denna helg så allt var ju ändå
frid o fröjd!
En tryckande värme samt en viktig tävling som väntade
i Malmö gjorde att det här fick bli den enda repan för
dagen. Kunde säker justerat lite chassi och åkt lite
snabbare men målet var ju klart för dagen.
Söndag: Efter några timmars sömn
så var man åter på plats i Malmö för
att köra elimineringar. Hela lördagen hade det körts
kval så nu var man "bara" kvaltvå efter att
ett Dansk team i en viss Corvette åkta något lite snabbare
under lördagen. Om allt lirade för oss båda så
skulle vi mötas i finalen och det såg jag verkligen framemot.
Jag har kört ifrån dem tidigare trots att de har mer
effekt men som jag nämnt tidigare så gäller det
att åka konsekvent alla rundor samt att vara på hugget
när det verkligen drar ihop sig.
Efter ett antal rundor i 10-bilarsstegen så var jag i final
mot den Danska Corvetten som rullade upp bredvid. Nu jäklar
gäller det! Vem har bäst nerver? Jag har ju tagit dem
i starten flera gånger tidigare de senaste åren så
de har sämsta psykläget. De VET att ett enda litet misstag
så tar jag dem! Med en otrolig reaktion i starten (0,03sek)
så hade Dansken ingen chans så än en gång
vann jag mot snabbare motståndare när det verkligen gäller.
Mediagroda: På den DVD som producerats från
Meca Raceway och även sänds på satelitkanalen Viasat
Sport säger speakern att jag rödlyktade och därmed
förlorade finalen. Inte alltid det blir så rätt
i TV: inte...
Summering: Vad säger man? En helt jäkla
otroligt helg! Efter 3 dagars intensivt åkande och gasande
så kunde man bara sitta o gotta sig när man åkte
hem på söndagskvällen. Sova det kan man ju göra
nån annan gång...
|
|
2-4
juli 2004
Meca Raceway Deltävling 3 i TOYO-cupen
Dags igen för race på nya Malmöbana.
Det man undrar är om greppet skall bli lika gött igen
som förra gången. Sen är det en annan faktor som
stör och det är att vi inte har fått sommar ännu.
10-12 grader på kvällarna och regn, regn o åter
regn kallar jag inte sommar.
Fredagen och lördagen bjuder dock på uppehållsväder
så det bli gott om tid för kvalrundor. Bästa 60-fotstiderna
noteras och jag kör 2st identiska på 1,29sek. Bästa
ET blev "bara" 5,63 men allt är väldigt konsekvent
som vanligt och det känns ju bra. Bästa rekationstiden
under helgen blir cobralika 0,049sek! HUGA!
Helgens coolaste repa är den mot det Danska Teamet PopEye och
en rikskänd Camaro med Anders Bovien bakom spakarna. Jag klipper
starten och har bättre 60-foot, de har dock laddat på
med hela 3st lustgassystem (förmodligen ca 1300-1400hp totalt)
så trots att jag är en halv billängd före i
halva repan så tar han mig med någon dm just på
mållinjen. SÅ skall racing vara när det är
som bäst!
Söndagens finaler regnade in totalt och mot vädrets makter
rår vi inte på... En 2:a plats blev det när resultatet
beräknas på kvaltiderna. Äntligen var det även
några fotografer som fick någon bild på lite hjullyft.
Ser onekligen bra ut när båda framtassarna är uppe
lika högt. Inte en tillstymmelse till snedvridning av chassit
utan väldigt rakt o fint. Kanske lite tråkigt ock kliniskt
men det är då det brukar gå fort.
|
|
12-13
juni 2004 Rinkaby Raceway
Deltävling 2 i TOYO-cupen
Så var det då äntligen dags för en helg på
Rinkabybanan som har den högsta mysfaktorn. Kaffetåren
har nu fått en mer framskjuten position så nu skall
det både gasas och mysas.
Greppet höll inte riktigt måttet på Rinkaby denna
helg så de flesta team åkta långsammare än
på Malmöbanan för 3 veckor sedan. Mina egna tider
höll sig runt 5,8sek och 60-fötterna blev inte bättre
än 1,40 nånting så någon ny rekortid var
inte i sikte denna helg. Istället passade jag på att
bjuda en reporter från Kristianstadsbladet på en åktur.
Han hade inte beskådat Dragracing på närmare håll
så han fick sig nog några minnesvärda sekunder.
Bilderna får bli en stilstudie i burnouter. Förfarandet
är mycket enkelt med en kompressormotor: Man rullar förbi
vattnet och stampar till på ettan och omedelbart i med tvåan
(högsta växlen) och upp på ca 7000rpm vilket blir
ca 240km/tim på bakhjulen. Lätt som en plätt...
Resultatet efter helgen blir ännu en förstaplacering så
nu börjar det bli lite poäng i cupen.
De
flesta bilderna är plåtade av Joker på www.cruzing.just.nu |
|
28-30
maj 2004 Invigning MECA Raceway
Malmö
Första deltävlingen i TOYO-cupen
Startade upp maskinen och tog en kort provtur två dagar innan
det var dags. Allt funkade men om den ombyggda turbinen skulle funka
som tänkt var bara att spekulera i.
Banan i Malmö är helt enormt häftig så det
är bara att gratulera SRIF
för att den har kommit till stånd. På fredagen
var det invigning och det skulle även ges tillfälle till
2 kvalrundor.
Första rundan ut för året och på
ny bana samt med lite förändringar i bilen brukar bli
lite trevande. Släppte iväg den andra bilen så jag
i lugn o ro kunde stå en stund innan jag gasade iväg.
Herrejisses vilket gött klipp, helt olikt ifjol så av
ren ovana så släppte jag av lite på gasen i ettan
men var snabbt medveten om det och tryckte ner igen. Hela repan
kändes bra och nytt personbästa noterades direkt i första
svängen! 5,73 sek i första försöket!
WOW!!!
Andra rundan var jag lite mer beredd och höll
pedalen i mattan hela vägen och noterade 5,66 sek.
KANON! Nu var båda mina rundor de enda i klassen som låg
på en 5:a. Känns bra att få till bra tider direkt
på första dagen. Nu har man nått att sova gott
på inför lördagens fortsatta kvalkörningar.
Kan bara konstatera att den ombyggda turbinen har haft avsedd effekt
på starterna så nu ligger 60-fotstiden i båda
rundorna på 1,32 - 1,33
På lördagsmorgon ändrade vi lite på drivningen
till kompressorn (något lite mer effekt). Nu var det även
dags att köra lite riktiga starter för att se hur det
låg till med förarens reaktionstider så man inte
blivit ringrostig under vintern.
Första rundan ut på lördagen blev
det en reaktionstid på 0,082sek(!!!) med tiden 5,67sek
och en 60-fot på 1,34. Ungefär samma som på fredagen
men nu small det i väldigt hårt i wheeliebarsen. Det
verkade som om chassireaktionen var FÖR häftig. Provade
en andra runda med i princip samma resultat (5,64sek).
Väldigt hård start med kraftig chassireaktion. Hmmm,
kändes lite väl kraftigt så en chassijustering kanske
var på sin plats. Förarens reaktion var ännu en
gång cobralik med 0,095sek!
Avstod nu en kvalrunda för att prioritera lite slappning i
depån och spä på psykningen av våra danska
depågrannar som inte alls fick till det. Fjolårsvinnarna
i cupen fick nu känna på lite motgångar och de
körde med besvär endast höga 5:or och alla andra
i klassen var inte i närheten ännu.
Inför tredje rundan justerades chassit en
aning efter en del funderande. BINGO! Nu kändes det inte så
våldsamt i starten och bilen lämnade linjen helt odramatiskt
med en försiktig smekning av wheelibarsen. Kändes nu lika
stabilt som förra säsongen men bra mycket fortare gick
det. Klippte nu till med 5,57sek 199km/tim och en 60-fot
på 1,30 blankt. Såjaaaa, nu känns det
riktigt bra!
Bara att konstatera fakta att alla mina kvalrundor var bättre
än alla övrigas repor i klassen. T.o.m. första svängen
på fredagen hade stått sig som kvaletta. Hur bra känns
det? Självförtroendet på topp med andra ord så
nu var det bara att drömma sött om hur söndagens
skalper skulle plockas.
Första elimineringsrundan blev en enkel resa men sedan en kraftig
olycka inträffat på banan blev man tvungen att avbryta
tävlingen. Slutade etta men lite snopet att man inte fick eliminera
klart när allt funkade så bra. De poäng som man
hade kunnat plocka i elimineringen fick inte sin chans...
Summeringen är kort o gott: Det bådar kanon inför
fortsättningen. Kan ju vara kul om man i år kan ge räcerteamen
en match med gatbilen som är standardutrustad med både
dragkrok och kaffekorg. :-)
|
|
Maj
2004
Två veckor innan första racet så fick det bli
lite fart. Motorn skulle ju rivas ner för översyn och
kolvringar bytas. Den pajade växellådan skulle renoveras,
planet o lameller bytas. Anledningen till att fjolårets starter
varit så slöa måste ju ligga i turbinen så
nu var det även brådis att bygga om denna. Delar till
turbinen anlände (i god tid?) veckan innan race. Kompressorn
skulle få nya friska teflonstrippar och rotorerna justeras
om pga stor konstaterad feljustering.
JISSES! Allt detta skall fixas nu när det bara är två
veckor till första racet. Och jag som sagt till mig själv
att det är god tid...
Men man jobbar ju bra under lite press så det var ju bara
att sätta fart.
|
|
Vintern
-03/-04 Under vintern har det inte varit nån
aktivitet i garaget pga husrenoveringar o andra familjesociala skäl.
|
|
|