|

|
|
|
Filmsnuttar |
|
|
|
|
|
|
______________________________________________________________ |
|
|
3-4
Sept TTDS
#4 och final på Rinkaby Raceway
1:a plats men försiktig balansgång!
Ja, då åkte man alltså till en finalhelg med
en hel bunt skrotkolvar i maskinen trots helrenovering dagen innan.
Strategin för helgen är att vinna men att åka så
få och "försiktiga" repor som möjligt
för att försöka få kolvar och ringar att överleva
så man kan fullfölja tävlingen.
Ynka två kvalrundor på lördagen fick räcka
så det blev VÄLDIGT mycket insupande av kaffe och avslappning.
Som bäst 5,75 och 198km/tim så av sluthastigheten att
döma så har jag inte tappat något värst i
effekt. Dock så tryckte maskinen ut en del olja från
vevhusventilationen så den mår ju inte speciellt bra.
Med mer än 50%(!) leakdown på 6 burkar är det inte
så konstigt att det pyser ut lite om man säger så...
Med bara 4 bilar i stegen och en solo i första elimineringen
så slet det inte så värst mycket. Martin Lundqvist
hade fått ut sin Volvo 745 HGV igen och med lite "lätt
turbotrim" på Volvofyran så körde han 5,9-nånting
så han kunde bli rejält farlig om man inte såg
upp. Martin förlorade dock mot en gammal Volvo PV (med V8:a)
så det blev än en gång final mot PV:n för
min del.
Åkte bara 5,72 i finalen men det räckte ändå
till och framförallt så var det som vanligt i starten.
Först iväg och med motståndaren kvar på linjen...
Puh, kunde nu andas ut och de stackars kolvarna vill nog inte vara
med längre så det är lika bra att det här får
bli avslutning på den här säsongen. Egentligen var
planerna att avluta med den fristående Winter Nationals på
Malmöbanan där jag som vinnare i TTDS-cupen i Syd skulle
möta vinnaren från TTDS-nord. Det mötet kunde blivit
intressant då det handlar om en elak turbokärra som presterat
5,0x på 201m. Dock har de lite problem i just starten som
ju är min starka sida så vem vet...
Samtidigt är det lite snopet att avsluta nu när man planerat
för att ladda på med MYCKET mer lustgas på sista
tävlingen för att se var gränsen går. Där
hade det varit lite mer befogat att offra några kolvar och
kanske åka lite fort. Hade satt upp 5,25 som mål men
det får jag väl drömma vidare om i vinter... Får
trösta mig med cupvinsten i TTDS ännu en gång.
 |
 |
 |
HDRK:s mystält |
Glassigt hos HDRK |
Blev bäst att åka
trailer denna helg |
 |
 |
 |
Skulle kanske gasat
med Corvetten istället |
Göran tar sig som vanligt
för pannan och undrar... |
Måste bara burna lite... |
 |
 |
 |
Trots allt lite lyft |
Här sugs snart
gamla V8:or in... |
5:an jagas |
 |
|
|
Final med distans
redan i starten |
|
|
|
|
1
Sept
Tokmekning och handsmidda kolvar - ett mästerverk
Ajjabaja vilket rismeck
Inför finaltävlingen på Rinkaby så tänkte
jag titta till motorn som brukligt och ta kompressionsprov och justera
ventilerna. Hade ju bara åkt lite "uppvisning" för
TV4 sedan sist så det kändes egentligen inte så
värst viktigt men man kan inte kolla FÖR mycket. På
onsdagen innan tävlingshelgen upptäckte jag då att
jag hade 90-95% !!! leakdown på alla cylindrarna. Elektroden
på 1:ans stift hade t.o.m. brunnit av så jag insåg
alldeles för glasklart att det var big problemas i maskinen.
Det hade helt enkelt blivit för varmt pga detonationer som
i sin tur helt säker berodde på dålig bensinkvalité
som jag tankat upp inför körningen med TV4.
Frågan är då, vad gör man åt saken bara
två dagar innan helgens tävling? Maskinen gick ju fortfarande
om än att kolvar och ringar är ordentligt tilltygade.
Två vägval fanns att ta.
1.) Man åker till finaltävlingen och kör så
gott det går och hoppas på att det håller ihop
någotsånär, tar de sista poängen och ror hem
TTDS-cupen och chansar på att det inte blir mer skador på
maskinen. Sedan avslutar man det hela där och avstår
stortävlingen WinterNationals.
2.) Man river ner hela maskinen och tror sig kunna ha tillräckligt
med reservdelar hemma och får ihop en helt kry motor för
att kunna köra fullt på båda återstående
tävlingarna. Faran om man river ner maskinen är att den
kanske inte kommer ihop igen och man losar alla slutpoängen
i cupen.
Ok, det blev val nr 2: Riva maskinen och försöka åtgärda.
Sagt o gjort. Startade torsdag morgon kl 10:00 och fick hjälp
av Mattias Persson som sa att han kunde bistå med mekning
under dagen. Vid 14-tiden åkte så den första kolven
ut och herrejösses som det såg ut. Kolven hade både
säckat ihop och rest sig på olika ställen av värmen.
Toppringen satt fast och var knäckt på flera ställen,
andra ringen satt fast och även oljeringen satt fast. Med andra
ord: Kolven hade kollapsat och lämnat in totalt. Så fortsatta
det sedan med övriga kolvar och alla var mer eller mindre likadana.
Nya kolvringar hade jag på hyllan men jag hade bara två
ynka kolvar i reserv. Beslut fattades om att skam den som ger sig.
Vi får helt enkelt "renovera" de andra sex kolvarna
så gott det går o stoppa ner skrotet igen och låtsas
som ingenting.
Det här med smidda kolvar fick nu en helt ny dimension: HANDSMIDDA
är ordet!!! Man bankar helt sonika tillbaka material med slägga,
filar bort material som sticker ut och gör dem runda igen och
filar slutligen upp nya spår till kolvringarna. Det här
är ett hantverk av sällan skådat slag och det tog
tid. En enorm tid!!!
Inget annat var ju skadat såsom lager eller dylikt och av
tidigare erfarenhet vet jag att maskinen håller för ganska
omild behandling så jag var inte på nåt sätt
orolig. Det var bara lite äckligt att mecka på det här
sättet!!!
Sagt o gjort: 19 timmars sträckmeck senare kl 06:00 på
fredagsmorgonen startades maskinen upp igen som om den inte visste
nåt annat. Lite dåligt komp och "bara" leakdown
på ca 40% kändes helfräsht trots allt.
Tror faktiskt inte det kommer att märkas på effekten
men den kommer nog att andas en del i vevhusventilationen och strategin
blir att åka så få repor som möjligt under
tävlingen. Redigt trött lastades kärran för
avfärd till Rinkaby redan samma dag då jag även
skulle hjälp till med banpreppning m.m.
Sova? Ja, det får väl vänta tills efter helgen...
Nu håller vi tummarna att skiten håller ihop och det
syns ju inte utanpå...
 |
 |
 |
Bra mekmiljö
underlättar |
Redan röda ögon Mattias? |
1:an och 3:ans kolv är utbytta,
resten handsmidesrenoverade |
|
|
28
Aug
TV4+ spelar in inslag till "Mera Motor - Classes Garage"
Classe som passagerare blev bara FÖR mycket!
Blev kontaktad för ett tag sedan av TV4 plus om de fick komma
och göra ett garagebesök och teståka kärran.
Det känns ju smickrande så det är väl helt
ok och kan bli kul som omväxling från räcerbanan!
Garagebesök med en massa bilsnack, kamerar, omtagningar, goa
garv o allmänt stök blev rätt kul. Classe och jag
pratade fikonspråk och filmteamet hade ingen sportslig chans
att censurera... Sen undrar naturligtvis Classe om det bara är
snack och ingen verkstad så vi åkta iväg till Kristianstads
flygplats för lite testkörning. Att låna hela inrikesflygfältet
några timmar var lite lyxigt med gott om "space"
om man säger så.
En del av filteamet hade nog ingen aning om hur det går till
vid en rejäl avspark med kärran för en av kamerakillarna
placerade sig lite snett bakom utåt (just där avgasrören
mynnar ut på vardera sida). Classe spändes fast i passagerarstolen
och så var det dags för en liten burnout... Första
tagningen fick göras om för kamerakillen ramlade tydligen
baklänges i ren och skär skräck när vi drog
på. Ja så kan det gå om man bara är van att
filma styling och neonrör... He,he
Några timmar senare var vi klara och allt verkade helt i ordning
och humöret på topp denna soliga dag. Vad jag inte visste
nu var att ALLA 8 kolvarna nu hade totalkolapsat och spikats sönder
pga alltför dålig bensinkvalité. Eller var det
månne Classes kroppshydda som blev "to mutch" för
den stackars GTO:n. Som lök på moset så är
det nu bara 5 dagar kvar till final i TTDS-cupen...
 |
 |
 |
Gott om plats |
Taxa ut |
Classe står och
myser efteråt |
|
|
24
Aug
Ännu en Onsdagskväll med test på Meca Raceway
Chassitest
Banan i Malmö bjöd än en gång på strålande
kvällsväder men luften var dålig denna kväll
så några rekord kunde det inte bli tal om tidsmässigt.
Var dock inte här för att åka fort denna gång
utan nu testades nya avfjädrade weeliebars för att se
om 60-footen kunde bättras på. Har stora problem med
hjulspinn trots att bilen går långt o fint på
bakhjulen. Det spinner alltså trots att jag åker på
bakhjulen!? Inte lätt det här med smala 10,5-tummare i
kombination med tung raggarbil men skam den som ger sig.
Fyra rundor blev det denna kväll men 60-footen blev ändå
bara 1,27 som bäst och låg stadigt kvar där. Hmmm,
vad skall man nu göra? Får hem o fundera igen för
här har jag ett litet problem som hämmar snabbare tider.
Skall man hänga med i Streetklassen framöver så
kan man inte hålla på att harva runt så här
slött. Nä, ner på 1,20 i 60-foot och 5,0sek på
201m (7:or på 402m) är det som gäller framöver.
|
|
|
Go burnis som vanligt |
Aningens snett... |
Vackraste oljecisternerna |
 |
 |
|
Göran Bjäreborn assisterar |
Flammor i GRÖNT! |
|
|
|
17
Aug Onsdagstest
på Meca Raceway
Back in bussiness med 5,36 och 214km/tim!
Felet med misständningarna är nu lokaliserat och det
var inte helt enkelt att hitta då det var två felkällor
som ömsom samverkade. Nu kör jag tändsystemet helt
åtskiljt från EFI-systemet och på så sätt
kringgår jag ett problem som legat i bakgrunden och ställt
till det. Nya däck åker på eftersom fjolårsdäcken
verkar lite väl slut vid det här laget.
Maskinen går nu felfritt på alla varv och de små
störningar som under hela säsongen synts i loggern är
ett minne blott.
1 första rundan ut för kvällen så kör
jag direkt ett nytt personbästa (utan lustgas) med 5,52sek
och 204km/tim. Bingo!!! Maskinen går jämt o fint så
humöret åker i topp! 60-foot på 1,28 är något
lite bättre än tidigare i år.
Andra rundan laddar jag på med 50hp lustgas men förmodligen
blir det lite väl mycket effekt direkt i starten med hjulspinn
som följd så 60-footen blir något sämre med
1,29 och repan slutar "bara" på 5,41sek och 211km/tim.
I tredje och sista rundan för kvällen.provar jag att lägga
på gasen efter 0,75sek istället. Ingen bra lösning
egentligen men det är för att minska risken för hjulspinn
och se vad som händer då. Tja... vad sägs om 5,36sek
och 214km/tim.
Det här är alltså en tangering av personbästa
men med något högre sluthastighet så allt verkar
nu lovande om vi ser till effekten. Problemet som jag ser det är
nu att komma tillrätta med de något dåliga 60-fötterna.
Det hade varit mumma att komma ner på 1,20 men det är
nog inte så enkelt som det kanske kan verka.
Kolla
in Claes Nilssons
trolleri med kameran denna onsdagskväll!
Mysfaktorn är på topp !!! |
|
|
|
Burnis
i solnedgång |
Kvällsburnout |
Swisch... |
 |
 |
|
Grönt ljus! |
Iväg... |
|
|
|
5-7
Aug TTDS
#3 på Meca Raceway
Strulet fortsätter... Ännu en 2:a placering
Inför denna helg byttes en del saker i tändsystemet ut
och felet med den vibrerande svängdämparen hittades. Allt
det nya i tändsystemet testkördes och simulerades nu noga
hemma i garaget och allt verkade nu lira helt som det skulle.
Men ack vad verkligheten kan vara grym. När maskinen kom upp
på ca 6000rpm under belastning så uppstod kraftiga misständningar
och motorn gick inte att varva upp mer. Nu hade dock felet förändrat
sig från förra gången och var inte alls på
samma sätt. Nu höll jag på att få spatt för
ingen logik i världen verkade finnas... Efter mycket justerande
med avståndet hit o dit på givaren till cranktriggern
så flyttades felet omkring på olika varvtal och jag
tvingades än en gång att ställa in finalkörningen.
Fick finna mig i ännu en andraplats denna helg och nu vart
man ju bra trött på strulet med tändningen. Nu är
det bara att åka hem och ta tag i det här från
grunden.
 |
 |
 |
Här ser man misständningarna
redan i bournouten |
In med eländet i skamvrån |
Om det inte fungerar så kan
man ju roa sig med att putsa... |
|
|
22-24
Juli TTDS
#2 på Meca Raceway
Strul o backflyt. En 2:a plats
Ett trilskande tändsystem ställde till med besvär
hela helgen. Till råga på allt så lossnade sakta
men säkert några bultar i svängdämparen så
vibrationer uppstod och givaren till cranktriggern smällde
av någon timma innan finalerna på söndagen. Skickade
då frugan runt hela Skåne i ilfart för att hämta
reservdelar och inför elimineringen var nya pinalerna på
plats men vad hjälpte det... Grundfelet var ju inte hittat
så vibrationerna såg till att snabbt och smärtsamt
daska till nya givaren så den dog direkt i burnouten. Vågar
inte berätta vad frugan sa när hon såg vad hennes
insats resulterade i.
Kom alltså inte till start i finalen och en andraplats blev
resultatet efter denna helg. Värsta motståndaren i Danska
Corvetten fick åka en solo i finalen och glädjande nog
börjar de nu även få till sitt chassi så den
går lite stabilare. När de får ordentligt ordning
på bilen kommer det nog att gå rejält fort för
deras maskin verkar ordentligt kry.
 |
 |
 |
Ännu verkar allt normalt men
några meter till sen är det slutkört. |
Danska Corvetten går
rakt o fint i starten nu |
Ja, därinne kan
den stå o skämmas ... |
|
|
18-19
Juni TTDS
#1 på Rinkaby Raceway
Inget riktigt kul trots en 1:a plats.
Nya saker skulle testas den här helgen såsom annan
lägre utväxling samt nya funktioner i startförfarandet.
Vi var bara fem i klassen och efter olika turer med ras samt vingliga
framfarter så var vi bara tre bilar kvar till elimineringen.
Göran Bjäreborn som egentligen mest skulle filma den
här helgen fick en gratisplats rakt in finalen. Han t.o.m.
ursäktade sig för detta. Ödmjukheten själv
alltså! På andra sidan i stegen mötte jag den
elaka PV:n som körde stadigt den här helgen.
I finalen mot Göran var det nätt o jämt som jag
klarade mig pga strul med startförfarandet. Hade Göran
laddat på lite rejält så vettekatten om det gått
vägen. Det blev en förstaplacering men efter alla olika
turer denna helg så kändes det lite avslaget ändå.
|
|
Görans Nova lyfter
på tassarna |
Så här glad var Göran
mest hela helgen! |
 |
 |
Mycket trevlig
gammal Volvo |
Sammanbiten när det
inte riktigt vill sig... |
|
|
10-12
Juni NDRS
på Meca Raceway
Testkörning för att prova nya saker
Till denna tredagars NDRS-tävling anmälde jag mig bara
som testkörning. Ett perfekt tillfälle att få testa
en annan utväxling samt några andra förändringar
på bilen. 8 st testrepor blev det på fredag/lördag
men det var mest strul med den nya elektroniken som gjorde att det
misstände ganska kraftigt över 7000rpm. Det har nu senare
visat sig att det kopplingsschema som jänkarna faxat mig inte
fungerade med de här prylarna. Kopplade sedan efter denna helg
ihop pinalerna efter eget huvud och då fick jag allt att fungera.
Åkte 5,50-5,60 tider hela helgen och som bäst 5,49 och
207km/tim och då med alla de nya pinalerna bortkopplade. 60-fotstiderna
höll sig runt 1,30 och blev alltså inget bättre
än tidigare. En del svar på några frågor
rätades dock ut så inför nästa tävling
så är det annan utväxling i bakaxeln som kommer
att testas.
Efter denna helg så revs motorn ner i beståndsdelar
för lite inspektion innan nästa helgs tävling. Det
har ju trots att säsongen knappt har börjat blivit en
hel del åkande så det är lika bra att ta sig en
titt. Byte till en annan typ av kolvringar inför den här
säsongen har blivit lyckat så här långt kunde
jag konstatera.
Artikel
i Sydsvenskan med bildspel
|
|
1 Juni
Onsdagskväll på Meca Raceway
Malmö
Korvstinn journalist från tidningen Street Xtreem måste
byta om efteråt... Jag lyckades hetsa upp redaktör
Bosse från Tidningen Street Xtreem efter en mailväxling.
Om han bara vågade sig ner till Malmöbanan så skulle
ha få känna på "Xtreem Chiptrimning".
Han fegade inte ur så vi möttes på plats och stylade
upp honom i de vackraste skyddskläder vi kunde hitta. Det monterade
kameror inne och utanpå bilen för nu skulle det förevigas.
En kamera placerades så man ser hur Bosse mår under
resan!
Efter en låååång bournout där det faktiskt
inte verkade vara nåt bett i banan så fick ändå
Bosse känna på en 60-fot på 1,30 med hjulen i lyften.
5,61sek senare i 201km/tim så gled vi förbi målgång
och drog ut skärmen så även den fick komma med på
film då en av kamerorna hade placerats på dragkroken.
Bosse gick runt med ett fånigt smile resten av kvällen
och flinade brett åt spektaklet. Han beskrev det som att köra
rätt in i väggen fast tvärtom(!?). I tidningen lär
det komma en rapport, var så säkra. Kolla
på Videon!
I övrigt så var det här en testkväll med nya
inställningar på bilen och med de breda gatdäcken
monterade så det var andra förutsättningar än
när jag åker på 10,5"-däcken.
Provade en repa till men denna gång utan passagerare och fick
till min bästa 60-fot på 1,26sek. Dock
klev kärran iväg lite väl högt med framhjulen
och gick även lite snett så det var bara att slå
av och ta sig i mål lugnt o stilla. Med inbromsningstiden
6,50 så skrev man även in sig överst på tidlistan
i klassen V8 för onsdagskörningarna. (Man får inte
köra fortare än 6,30 för att vara med i tidkortslistan...)
|
|
28
Maj Power
Start of SummerMeet
Förstapris i klassen StreetMachine
Solen lyste o de va varmt o gött på Powerträffen
i Hässleholm. Rekord i antal besökare utan tvekan, kanske
uppemot 1000 bilar kom till träffen och kvalitén blir
bara bättre o bättre med åren.
Det är verkligen kul att ännu en gång kunna ta hem
förstapriset trots att bilen nu har varit med några år.
Ett bevis på att man alltså även kan piska sin
ögonsten på gator och banor men ändå få
toppbetyg på finbilsutställningar. Detta blev en verkligt
avslappad och mysig dag vid fikabordet tillsamman med gänget
från HDRK. Lite cruising och några goa däcksvärmare
fick avsluta dagen.
Kolla
denna video från Crusingrundan (26Mb)
|
|

21 Maj
Bilsports "En
Dag på Strippen" - Emmaboda
Första 9:an på Emmabodas "halkbana"
"Dagens stora strid stod om det överhuvudtaget
gick att köra en niosekundersrepa på den notoriskt hala
asfalten. Omöjligt, enligt de flesta. En utmaning enligt två
snabba, riktigt snabba förare: Robert "Syclonerobban"
Pothorcki med sin blixtrande snabba GMC Syclone, och Alf Hansson
med världens dokumenterat ballaste Pontiac GTO."
Citat Bilsports hemsida 21/5 -05
Redan 2003 var jag på plats och skulle försöka
köra en 9:a på den otroligt hala Emmabodabanan. Det året
gick en liten pillemoj sönder i burnouten så det bidde
inget kört... 2004 hoppade jag över det här evenemanget
och "Cyklonrobban" lyckades då köra en hög
10:a på Emmaboda. Det är dokumenterat svinhalt på
banan så rykte hade börjat cirkulera om det överhuvudtaget
gick att köra en 9:a här.
Inför 2005 skulle det varit ny beläggning lagd på
banan och bättre grepp men man hann inte göra det här
klart i tid. Det var alltså nu absolut sista chansen att sätta
den historiska 9:an på den halaste banan mig veterligen. På
gatan greppar det faktiskt mycket bättre så utmaningen
var värre än vad en del tror.
På nätens olika forum började så dyka upp
rykte om att nu skulle 9:an sättas av både Stockholmare
och Göteborgare så det var ju tvunget att försöka
försvara den skånska flaggan. En del förutsatte
att en 9:a skulle sitta lätt och att det bara handlade om vem
av kombatanterna som hamnade först i linekön.
Jag stod (som en händelse) först i MaxStreet-klassen sedan
arla morgon men se det var inte alls så lätt som man
kunde tro.
Första försöket resulterade bara i 10,50 och de
breda 18-tummarnas lakritsremmar kunde ses ända upp förbi
402m. SÅ OTROLIGT hel..&% halt var det !!! Jag körde
9.70-nånting med passagerare på Uråsa-banan 2003
och det var fruktansvärt halt men Emmaboda var alltså
ännu halare!!! Det här skulle alltså bli bra mycket
svårare än vad man föreställt sig. "Cyklonrobban"
fick inte heller till en 9:a så nu var det bara att lina upp
i kön igen.
Men vafalls är det nu då? Inget rejält soppatryck
och pumparna låter illa! Har det gått troll i det här
med Emmaboda och GTO:n. Ilbud skickades nu efter en ny bränslepump
och borde dyka upp inom 1-1,5 timma. Men herrejösses, då
hinner ju de andra åka en 9:a före... Panik! Det vara
bara att lina upp och försöka åka lite smått
utan alltför mycket soppa, hur nu det skall gå till.
Nä, just det. Inte funkar det... Andra rundan var bara att
slå av och se till att behålla motorn hel. Felet avhjälptes
och det var inte ens fel på soppapumparna, bara lite väl
mycket avlagringar i förfiltren från tanken. Ja, ja så
kan det bli när man tror allt är under kontroll... Bara
att lära sig av misstaget.
Jag hade förberett att det kunde vara svinhalt på Emmaboda
så jag hade låtit trycka upp några passande dekaler
att dela ut till ansvarig arrangören Bilsport. Med BILSPORTS
välkända logo felstavad till dagens ära "BILSPRÄTT".
Det var bara att klistra på i framrutan inför 3:e repan
och dela ut till de ansvariga. Det gäller ju att ha glimten
i ögat så det inte blir alltför allvarligt mitt
i stridens hetta :-)
Efter ytterligare 2 repor med olika startförfarande tonade
molnen upp sig och man insåg att det kanske bara blir en enda
runda till innan regnet skulle sätta stopp för gasandet.
I femte och sista försöket skulle jag nu försöka
starta utan transbrake och bara smyga ut på gaspedalen för
att inte spinna bort mig. När jag släppte iväg bilen
BLUNDADE jag och försökte bara koncentrera mig på
att sakta öka gaspådraget i en linjär rörelse.
Nu kommer erfarenheten av gatåkandet in i bilden. Det här
är svårt, mycket svårt rent mentalt men chansningen
lyckades och äntligen så var den magiska 9:an på
Emmaboda satt. Med 245km i slutfart blev det den första
och enda 9:an på Emmaboda.
Kolla
på videon
"I Alfs sista repa för dagen drev
han in 9.854 och blev den snabbaste någonsin, och för
all framtid på Emmabodas notoriskt hala asfalt. Nästa
år är beläggningen ny."
Citat Bilsports hemsida 21/5 -05
Läs
Bilsports artikel
|
|
7-8
Maj PRO´s
Test´n Tune i Malmö
5,44sek/208km på första testhelgen
Helt perfekt att kunna åka på en testhelg för
att sortera ut saker man kanske inte hinner med på tävlingar.
Perfekt även att få möjlighet att verifiera att
mekandet i vinter inte ställt till med obehagliga överraskningar.
10 repor hann vi med trots att det regnade och haglade(!) med jämna
intervall under lördagen. I de två första reporna
höll inte greppet i banan men i tredje försöket blev
det 5,58sek / 201km/tim. Otroligt skönt att se att vi direkt
tangerade personbästa från förra året utan
gas. Tre repor avklarade på lördagen alltså och
grundinställningen verifierad som det var tänkt.
Söndagen uppvisade bättre väder så nu fick
vi chansen att testa olika chassi-inställningar. Vi provade
dramatiska förändringar för att lära oss vad
som händer i bilen och allt är inte alltid så solklart
att förstå. Mycket jämna tider presterades under
hela dagen och vi bättrade på vår kunskap hela
tiden. Kaffedrickandet hamnade för en stund i skymundan men
vi kom snart igen. 60-foten låg dock kvar på 1,29sek
och ville inte påverkas nämnvärt av våra justeringar.
Hmmm, det måste bara gå att förbättra.
Sista repan för helgen testade vi med pyttelite gas och tiden
blev 5,44 / 208km/tim. Lugnt kunde vi konstatera
att det gick helt efter planerna så här långt och
är helnöjd efter denna helg.
Video: 5,44sek@208km/tim
|
|
Vintern
04-05
Vila o fundera
Under vintern har det inte varit någon större aktivitet
i garaget men säsongen närmar sig nu fort så det
är dags att tänka till om vad som skall fixas. Vanlig
service o översyn tillhör rutinerna men man vill ju inte
åka saktare än förra året... Är det möjligt
att åka ännu lite snabbare? Tja, det tål ju att
funderas på!
|
|