Filmsnuttar
Redaktörn på StreetXtreem åker 5,61sek@201km/tim på Meca-strippen (28Mb) Fyra kameror dokumenterar i och utanpå bilen
______________________________________________________________
Nov -05     Flippade funderingar i garaget...

Tja, vad skall man nu hitta på inför nästa år? Det här året gav ju inte riktigt den utdelning som det räknades med. Bara ett fåtal deltagare i klassen Street under säsongen var ju inte så kul men det är förmodligen ett mellanår för en del team. Sen så gick det inte så möed fortare än förra året pga en del strul med nya tändboxar o annat som kan jäklas.
Motorn behöver nu lite genomgång så servicelampan får lysa lite i höstrusket. Några kolvar som skall bytas och kanske en ny kamaxel, titanmojänger o lite annat småplock. Mer hästar!? Hemska tanke! Jag? Nejdå!!!
Ett par omgångar med kompressormatat flipperspel brukar släppa loss hjärnverksamheten. Spelet heter "Nitro Groundshaker" för den som undrar. Pling, plong, TILT! TILT! AHA! Nu klarnar det!!! Varför inte flytta över hela drivlinan till Corvetten istället.

Servicelampan lyser
upp i höstrusket
Tja, vad gör man nu då?
En runda med kompressormatat
flipperspel släpper loss tankeverksamheten.
Så här får det nog bli!

3-4 Sept     TTDS #4 och final på Rinkaby Raceway
1:a plats men försiktig balansgång!

Ja, då åkte man alltså till en finalhelg med en hel bunt skrotkolvar i maskinen trots helrenovering dagen innan. Strategin för helgen är att vinna men att åka så få och "försiktiga" repor som möjligt för att försöka få kolvar och ringar att överleva så man kan fullfölja tävlingen.
Ynka två kvalrundor på lördagen fick räcka så det blev VÄLDIGT mycket insupande av kaffe och avslappning. Som bäst 5,75 och 198km/tim så av sluthastigheten att döma så har jag inte tappat något värst i effekt. Dock så tryckte maskinen ut en del olja från vevhusventilationen så den mår ju inte speciellt bra. Med mer än 50%(!) leakdown på 6 burkar är det inte så konstigt att det pyser ut lite om man säger så...
Med bara 4 bilar i stegen och en solo i första elimineringen så slet det inte så värst mycket. Martin Lundqvist hade fått ut sin Volvo 745 HGV igen och med lite "lätt turbotrim" på Volvofyran så körde han 5,9-nånting så han kunde bli rejält farlig om man inte såg upp. Martin förlorade dock mot en gammal Volvo PV (med V8:a) så det blev än en gång final mot PV:n för min del.
Åkte bara 5,72 i finalen men det räckte ändå till och framförallt så var det som vanligt i starten. Först iväg och med motståndaren kvar på linjen...
Puh, kunde nu andas ut och de stackars kolvarna vill nog inte vara med längre så det är lika bra att det här får bli avslutning på den här säsongen. Egentligen var planerna att avluta med den fristående Winter Nationals på Malmöbanan där jag som vinnare i TTDS-cupen i Syd skulle möta vinnaren från TTDS-nord. Det mötet kunde blivit intressant då det handlar om en elak turbokärra som presterat 5,0x på 201m. Dock har de lite problem i just starten som ju är min starka sida så vem vet...
Samtidigt är det lite snopet att avsluta nu när man planerat för att ladda på med MYCKET mer lustgas på sista tävlingen för att se var gränsen går. Där hade det varit lite mer befogat att offra några kolvar och kanske åka lite fort. Hade satt upp 5,25 som mål men det får jag väl drömma vidare om i vinter... Får trösta mig med cupvinsten i TTDS ännu en gång.

HDRK:s mystält Glassigt hos HDRK Blev bäst att åka
trailer denna helg
Skulle kanske gasat
med Corvetten istället
Göran tar sig som vanligt
för pannan och undrar...
Måste bara burna lite...
Trots allt lite lyft Här sugs snart
gamla V8:or in...
5:an jagas
   
Final med distans
redan i starten
   

1 Sept
Tokmekning och handsmidda kolvar - ett mästerverk

Ajjabaja vilket rismeck

Inför finaltävlingen på Rinkaby så tänkte jag titta till motorn som brukligt och ta kompressionsprov och justera ventilerna. Hade ju bara åkt lite "uppvisning" för TV4 sedan sist så det kändes egentligen inte så värst viktigt men man kan inte kolla FÖR mycket. På onsdagen innan tävlingshelgen upptäckte jag då att jag hade 90-95% !!! leakdown på alla cylindrarna. Elektroden på 1:ans stift hade t.o.m. brunnit av så jag insåg alldeles för glasklart att det var big problemas i maskinen. Det hade helt enkelt blivit för varmt pga detonationer som i sin tur helt säker berodde på dålig bensinkvalité som jag tankat upp inför körningen med TV4.
Frågan är då, vad gör man åt saken bara två dagar innan helgens tävling? Maskinen gick ju fortfarande om än att kolvar och ringar är ordentligt tilltygade. Två vägval fanns att ta.
1.) Man åker till finaltävlingen och kör så gott det går och hoppas på att det håller ihop någotsånär, tar de sista poängen och ror hem TTDS-cupen och chansar på att det inte blir mer skador på maskinen. Sedan avslutar man det hela där och avstår stortävlingen WinterNationals.
2.) Man river ner hela maskinen och tror sig kunna ha tillräckligt med reservdelar hemma och får ihop en helt kry motor för att kunna köra fullt på båda återstående tävlingarna. Faran om man river ner maskinen är att den kanske inte kommer ihop igen och man losar alla slutpoängen i cupen.
Ok, det blev val nr 2: Riva maskinen och försöka åtgärda. Sagt o gjort. Startade torsdag morgon kl 10:00 och fick hjälp av Mattias Persson som sa att han kunde bistå med mekning under dagen. Vid 14-tiden åkte så den första kolven ut och herrejösses som det såg ut. Kolven hade både säckat ihop och rest sig på olika ställen av värmen. Toppringen satt fast och var knäckt på flera ställen, andra ringen satt fast och även oljeringen satt fast. Med andra ord: Kolven hade kollapsat och lämnat in totalt. Så fortsatta det sedan med övriga kolvar och alla var mer eller mindre likadana.
Nya kolvringar hade jag på hyllan men jag hade bara två ynka kolvar i reserv. Beslut fattades om att skam den som ger sig. Vi får helt enkelt "renovera" de andra sex kolvarna så gott det går o stoppa ner skrotet igen och låtsas som ingenting.
Det här med smidda kolvar fick nu en helt ny dimension: HANDSMIDDA är ordet!!! Man bankar helt sonika tillbaka material med slägga, filar bort material som sticker ut och gör dem runda igen och filar slutligen upp nya spår till kolvringarna. Det här är ett hantverk av sällan skådat slag och det tog tid. En enorm tid!!!
Inget annat var ju skadat såsom lager eller dylikt och av tidigare erfarenhet vet jag att maskinen håller för ganska omild behandling så jag var inte på nåt sätt orolig. Det var bara lite äckligt att mecka på det här sättet!!!
Sagt o gjort: 19 timmars sträckmeck senare kl 06:00 på fredagsmorgonen startades maskinen upp igen som om den inte visste nåt annat. Lite dåligt komp och "bara" leakdown på ca 40% kändes helfräsht trots allt.
Tror faktiskt inte det kommer att märkas på effekten men den kommer nog att andas en del i vevhusventilationen och strategin blir att åka så få repor som möjligt under tävlingen. Redigt trött lastades kärran för avfärd till Rinkaby redan samma dag då jag även skulle hjälp till med banpreppning m.m.
Sova? Ja, det får väl vänta tills efter helgen... Nu håller vi tummarna att skiten håller ihop och det syns ju inte utanpå...

Bra mekmiljö
underlättar
Redan röda ögon Mattias? 1:an och 3:ans kolv är utbytta,
resten handsmidesrenoverade

28 Aug
TV4+ spelar in inslag till "Mera Motor - Classes Garage"

Classe som passagerare blev bara FÖR mycket!

Blev kontaktad för ett tag sedan av TV4 plus om de fick komma och göra ett garagebesök och teståka kärran. Det känns ju smickrande så det är väl helt ok och kan bli kul som omväxling från räcerbanan!
Garagebesök med en massa bilsnack, kamerar, omtagningar, goa garv o allmänt stök blev rätt kul. Classe och jag pratade fikonspråk och filmteamet hade ingen sportslig chans att censurera... Sen undrar naturligtvis Classe om det bara är snack och ingen verkstad så vi åkta iväg till Kristianstads flygplats för lite testkörning. Att låna hela inrikesflygfältet några timmar var lite lyxigt med gott om "space" om man säger så.
En del av filteamet hade nog ingen aning om hur det går till vid en rejäl avspark med kärran för en av kamerakillarna placerade sig lite snett bakom utåt (just där avgasrören mynnar ut på vardera sida). Classe spändes fast i passagerarstolen och så var det dags för en liten burnout... Första tagningen fick göras om för kamerakillen ramlade tydligen baklänges i ren och skär skräck när vi drog på. Ja så kan det gå om man bara är van att filma styling och neonrör... He,he
Några timmar senare var vi klara och allt verkade helt i ordning och humöret på topp denna soliga dag. Vad jag inte visste nu var att ALLA 8 kolvarna nu hade totalkolapsat och spikats sönder pga alltför dålig bensinkvalité. Eller var det månne Classes kroppshydda som blev "to mutch" för den stackars GTO:n. Som lök på moset så är det nu bara 5 dagar kvar till final i TTDS-cupen...

Gott om plats Taxa ut Classe står och
myser efteråt

24 Aug
Ännu en Onsdagskväll med test på Meca Raceway

Chassitest

Banan i Malmö bjöd än en gång på strålande kvällsväder men luften var dålig denna kväll så några rekord kunde det inte bli tal om tidsmässigt. Var dock inte här för att åka fort denna gång utan nu testades nya avfjädrade weeliebars för att se om 60-footen kunde bättras på. Har stora problem med hjulspinn trots att bilen går långt o fint på bakhjulen. Det spinner alltså trots att jag åker på bakhjulen!? Inte lätt det här med smala 10,5-tummare i kombination med tung raggarbil men skam den som ger sig.
Fyra rundor blev det denna kväll men 60-footen blev ändå bara 1,27 som bäst och låg stadigt kvar där. Hmmm, vad skall man nu göra? Får hem o fundera igen för här har jag ett litet problem som hämmar snabbare tider.
Skall man hänga med i Streetklassen framöver så kan man inte hålla på att harva runt så här slött. Nä, ner på 1,20 i 60-foot och 5,0sek på 201m (7:or på 402m) är det som gäller framöver.

Go burnis som vanligt
Aningens snett...
Vackraste oljecisternerna
   
Göran Bjäreborn assisterar Flammor i GRÖNT!  

17 Aug     Onsdagstest på Meca Raceway
Back in bussiness med 5,36 och 214km/tim!

Felet med misständningarna är nu lokaliserat och det var inte helt enkelt att hitta då det var två felkällor som ömsom samverkade. Nu kör jag tändsystemet helt åtskiljt från EFI-systemet och på så sätt kringgår jag ett problem som legat i bakgrunden och ställt till det. Nya däck åker på eftersom fjolårsdäcken verkar lite väl slut vid det här laget.
Maskinen går nu felfritt på alla varv och de små störningar som under hela säsongen synts i loggern är ett minne blott.
1 första rundan ut för kvällen så kör jag direkt ett nytt personbästa (utan lustgas) med 5,52sek och 204km/tim. Bingo!!! Maskinen går jämt o fint så humöret åker i topp! 60-foot på 1,28 är något lite bättre än tidigare i år.
Andra rundan laddar jag på med 50hp lustgas men förmodligen blir det lite väl mycket effekt direkt i starten med hjulspinn som följd så 60-footen blir något sämre med 1,29 och repan slutar "bara" på 5,41sek och 211km/tim.
I tredje och sista rundan för kvällen.provar jag att lägga på gasen efter 0,75sek istället. Ingen bra lösning egentligen men det är för att minska risken för hjulspinn och se vad som händer då. Tja... vad sägs om 5,36sek och 214km/tim.
Det här är alltså en tangering av personbästa men med något högre sluthastighet så allt verkar nu lovande om vi ser till effekten. Problemet som jag ser det är nu att komma tillrätta med de något dåliga 60-fötterna. Det hade varit mumma att komma ner på 1,20 men det är nog inte så enkelt som det kanske kan verka.

Kolla in Claes Nilssons trolleri med kameran denna onsdagskväll!
Mysfaktorn är på topp !!!
Burnis i solnedgång
Kvällsburnout
Swisch...
   
Grönt ljus! Iväg...  

5-7 Aug     TTDS #3 på Meca Raceway
Strulet fortsätter... Ännu en 2:a placering

Inför denna helg byttes en del saker i tändsystemet ut och felet med den vibrerande svängdämparen hittades. Allt det nya i tändsystemet testkördes och simulerades nu noga hemma i garaget och allt verkade nu lira helt som det skulle.
Men ack vad verkligheten kan vara grym. När maskinen kom upp på ca 6000rpm under belastning så uppstod kraftiga misständningar och motorn gick inte att varva upp mer. Nu hade dock felet förändrat sig från förra gången och var inte alls på samma sätt. Nu höll jag på att få spatt för ingen logik i världen verkade finnas... Efter mycket justerande med avståndet hit o dit på givaren till cranktriggern så flyttades felet omkring på olika varvtal och jag tvingades än en gång att ställa in finalkörningen.
Fick finna mig i ännu en andraplats denna helg och nu vart man ju bra trött på strulet med tändningen. Nu är det bara att åka hem och ta tag i det här från grunden.

Här ser man misständningarna
redan i bournouten
In med eländet i skamvrån Om det inte fungerar så kan 
man ju roa sig med att putsa...

22-24 Juli     TTDS #2 på Meca Raceway
Strul o backflyt. En 2:a plats

Ett trilskande tändsystem ställde till med besvär hela helgen. Till råga på allt så lossnade sakta men säkert några bultar i svängdämparen så vibrationer uppstod och givaren till cranktriggern smällde av någon timma innan finalerna på söndagen. Skickade då frugan runt hela Skåne i ilfart för att hämta reservdelar och inför elimineringen var nya pinalerna på plats men vad hjälpte det... Grundfelet var ju inte hittat så vibrationerna såg till att snabbt och smärtsamt daska till nya givaren så den dog direkt i burnouten. Vågar inte berätta vad frugan sa när hon såg vad hennes insats resulterade i.
Kom alltså inte till start i finalen och en andraplats blev resultatet efter denna helg. Värsta motståndaren i Danska Corvetten fick åka en solo i finalen och glädjande nog börjar de nu även få till sitt chassi så den går lite stabilare. När de får ordentligt ordning på bilen kommer det nog att gå rejält fort för deras maskin verkar ordentligt kry.

Ännu verkar allt normalt men
några meter till sen är det slutkört.
Danska Corvetten går
rakt o fint i starten nu
Ja, därinne kan 
den stå o skämmas ...

18-19 Juni     TTDS #1 på Rinkaby Raceway
Inget riktigt kul trots en 1:a plats.

Nya saker skulle testas den här helgen såsom annan lägre utväxling samt nya funktioner i startförfarandet. Vi var bara fem i klassen och efter olika turer med ras samt vingliga framfarter så var vi bara tre bilar kvar till elimineringen. Göran Bjäreborn som egentligen mest skulle filma den här helgen fick en gratisplats rakt in finalen. Han t.o.m. ursäktade sig för detta. Ödmjukheten själv alltså! På andra sidan i stegen mötte jag den elaka PV:n som körde stadigt den här helgen.
I finalen mot Göran var det nätt o jämt som jag klarade mig pga strul med startförfarandet. Hade Göran laddat på lite rejält så vettekatten om det gått vägen. Det blev en förstaplacering men efter alla olika turer denna helg så kändes det lite avslaget ändå.

Görans Nova lyfter
på tassarna
Så här glad var Göran
mest hela helgen!
 
Mycket trevlig
gammal Volvo
Sammanbiten när det
inte riktigt vill sig...

10-12 Juni     NDRS på Meca Raceway
Testkörning för att prova nya saker

Till denna tredagars NDRS-tävling anmälde jag mig bara som testkörning. Ett perfekt tillfälle att få testa en annan utväxling samt några andra förändringar på bilen. 8 st testrepor blev det på fredag/lördag men det var mest strul med den nya elektroniken som gjorde att det misstände ganska kraftigt över 7000rpm. Det har nu senare visat sig att det kopplingsschema som jänkarna faxat mig inte fungerade med de här prylarna. Kopplade sedan efter denna helg ihop pinalerna efter eget huvud och då fick jag allt att fungera.
Åkte 5,50-5,60 tider hela helgen och som bäst 5,49 och 207km/tim och då med alla de nya pinalerna bortkopplade. 60-fotstiderna höll sig runt 1,30 och blev alltså inget bättre än tidigare. En del svar på några frågor rätades dock ut så inför nästa tävling så är det annan utväxling i bakaxeln som kommer att testas.
Efter denna helg så revs motorn ner i beståndsdelar för lite inspektion innan nästa helgs tävling. Det har ju trots att säsongen knappt har börjat blivit en hel del åkande så det är lika bra att ta sig en titt. Byte till en annan typ av kolvringar inför den här säsongen har blivit lyckat så här långt kunde jag konstatera.

Artikel i Sydsvenskan med bildspel

Hejohå
Fikatime Artikel i Sydsvenskan samt bildspel

1 Juni     Onsdagskväll på Meca Raceway Malmö
Korvstinn journalist från tidningen Street Xtreem måste byta om efteråt...

Jag lyckades hetsa upp redaktör Bosse från Tidningen Street Xtreem efter en mailväxling. Om han bara vågade sig ner till Malmöbanan så skulle ha få känna på "Xtreem Chiptrimning". Han fegade inte ur så vi möttes på plats och stylade upp honom i de vackraste skyddskläder vi kunde hitta. Det monterade kameror inne och utanpå bilen för nu skulle det förevigas. En kamera placerades så man ser hur Bosse mår under resan!
Efter en låååång bournout där det faktiskt inte verkade vara nåt bett i banan så fick ändå Bosse känna på en 60-fot på 1,30 med hjulen i lyften. 5,61sek senare i 201km/tim så gled vi förbi målgång och drog ut skärmen så även den fick komma med på film då en av kamerorna hade placerats på dragkroken.
Bosse gick runt med ett fånigt smile resten av kvällen och flinade brett åt spektaklet. Han beskrev det som att köra rätt in i väggen fast tvärtom(!?). I tidningen lär det komma en rapport, var så säkra. Kolla på Videon!

Snygg dräkt Bosse !!!

I övrigt så var det här en testkväll med nya inställningar på bilen och med de breda gatdäcken monterade så det var andra förutsättningar än när jag åker på 10,5"-däcken.
Provade en repa till men denna gång utan passagerare och fick till min bästa 60-fot på 1,26sek. Dock klev kärran iväg lite väl högt med framhjulen och gick även lite snett så det var bara att slå av och ta sig i mål lugnt o stilla. Med inbromsningstiden 6,50 så skrev man även in sig överst på tidlistan i klassen V8 för onsdagskörningarna. (Man får inte köra fortare än 6,30 för att vara med i tidkortslistan...)

Här kliver det iväg med 1,26 i 60-fotstid men börjar gå lite snett.

28 Maj     Power Start of SummerMeet
Förstapris i klassen StreetMachine

Solen lyste o de va varmt o gött på Powerträffen i Hässleholm. Rekord i antal besökare utan tvekan, kanske uppemot 1000 bilar kom till träffen och kvalitén blir bara bättre o bättre med åren.
Det är verkligen kul att ännu en gång kunna ta hem förstapriset trots att bilen nu har varit med några år. Ett bevis på att man alltså även kan piska sin ögonsten på gator och banor men ändå få toppbetyg på finbilsutställningar. Detta blev en verkligt avslappad och mysig dag vid fikabordet tillsamman med gänget från HDRK. Lite cruising och några goa däcksvärmare fick avsluta dagen.

Kolla denna video från Crusingrundan (26Mb)

Två slappisar i solen. Göran Bjäre o Willy Hjort juger bra... Turbodårarna från HDRK Den här dagen fick den vila i solen o bara glassa sig... Klassisk Mustang Fastback och Chevy Nova om än i hottade versioner.



21 Maj
     Bilsports "En Dag på Strippen" - Emmaboda
Första 9:an på Emmabodas "halkbana"

"Dagens stora strid stod om det överhuvudtaget gick att köra en niosekundersrepa på den notoriskt hala asfalten. Omöjligt, enligt de flesta. En utmaning enligt två snabba, riktigt snabba förare: Robert "Syclonerobban" Pothorcki med sin blixtrande snabba GMC Syclone, och Alf Hansson med världens dokumenterat ballaste Pontiac GTO."
Citat Bilsports hemsida 21/5 -05

Redan 2003 var jag på plats och skulle försöka köra en 9:a på den otroligt hala Emmabodabanan. Det året gick en liten pillemoj sönder i burnouten så det bidde inget kört... 2004 hoppade jag över det här evenemanget och "Cyklonrobban" lyckades då köra en hög 10:a på Emmaboda. Det är dokumenterat svinhalt på banan så rykte hade börjat cirkulera om det överhuvudtaget gick att köra en 9:a här.
Inför 2005 skulle det varit ny beläggning lagd på banan och bättre grepp men man hann inte göra det här klart i tid. Det var alltså nu absolut sista chansen att sätta den historiska 9:an på den halaste banan mig veterligen. På gatan greppar det faktiskt mycket bättre så utmaningen var värre än vad en del tror.

På nätens olika forum började så dyka upp rykte om att nu skulle 9:an sättas av både Stockholmare och Göteborgare så det var ju tvunget att försöka försvara den skånska flaggan. En del förutsatte att en 9:a skulle sitta lätt och att det bara handlade om vem av kombatanterna som hamnade först i linekön.
Jag stod (som en händelse) först i MaxStreet-klassen sedan arla morgon men se det var inte alls så lätt som man kunde tro.

Första försöket resulterade bara i 10,50 och de breda 18-tummarnas lakritsremmar kunde ses ända upp förbi 402m. SÅ OTROLIGT hel..&% halt var det !!! Jag körde 9.70-nånting med passagerare på Uråsa-banan 2003 och det var fruktansvärt halt men Emmaboda var alltså ännu halare!!! Det här skulle alltså bli bra mycket svårare än vad man föreställt sig. "Cyklonrobban" fick inte heller till en 9:a så nu var det bara att lina upp i kön igen.

Men vafalls är det nu då? Inget rejält soppatryck och pumparna låter illa! Har det gått troll i det här med Emmaboda och GTO:n. Ilbud skickades nu efter en ny bränslepump och borde dyka upp inom 1-1,5 timma. Men herrejösses, då hinner ju de andra åka en 9:a före... Panik! Det vara bara att lina upp och försöka åka lite smått utan alltför mycket soppa, hur nu det skall gå till. Nä, just det. Inte funkar det... Andra rundan var bara att slå av och se till att behålla motorn hel. Felet avhjälptes och det var inte ens fel på soppapumparna, bara lite väl mycket avlagringar i förfiltren från tanken. Ja, ja så kan det bli när man tror allt är under kontroll... Bara att lära sig av misstaget.

Jag hade förberett att det kunde vara svinhalt på Emmaboda så jag hade låtit trycka upp några passande dekaler att dela ut till ansvarig arrangören Bilsport. Med BILSPORTS välkända logo felstavad till dagens ära "BILSPRÄTT". Det var bara att klistra på i framrutan inför 3:e repan och dela ut till de ansvariga. Det gäller ju att ha glimten i ögat så det inte blir alltför allvarligt mitt i stridens hetta :-)
Efter ytterligare 2 repor med olika startförfarande tonade molnen upp sig och man insåg att det kanske bara blir en enda runda till innan regnet skulle sätta stopp för gasandet.

I femte och sista försöket skulle jag nu försöka starta utan transbrake och bara smyga ut på gaspedalen för att inte spinna bort mig. När jag släppte iväg bilen BLUNDADE jag och försökte bara koncentrera mig på att sakta öka gaspådraget i en linjär rörelse. Nu kommer erfarenheten av gatåkandet in i bilden. Det här är svårt, mycket svårt rent mentalt men chansningen lyckades och äntligen så var den magiska 9:an på Emmaboda satt. Med 245km i slutfart blev det den första och enda 9:an på Emmaboda.

Kolla på videon

"I Alfs sista repa för dagen drev han in 9.854 och blev den snabbaste någonsin, och för all framtid på Emmabodas notoriskt hala asfalt. Nästa år är beläggningen ny."
Citat Bilsports hemsida 21/5 -05

Läs Bilsports artikel


7-8 Maj     PRO´s Test´n Tune i Malmö
5,44sek/208km på första testhelgen

Helt perfekt att kunna åka på en testhelg för att sortera ut saker man kanske inte hinner med på tävlingar. Perfekt även att få möjlighet att verifiera att mekandet i vinter inte ställt till med obehagliga överraskningar.

10 repor hann vi med trots att det regnade och haglade(!) med jämna intervall under lördagen. I de två första reporna höll inte greppet i banan men i tredje försöket blev det 5,58sek / 201km/tim. Otroligt skönt att se att vi direkt tangerade personbästa från förra året utan gas. Tre repor avklarade på lördagen alltså och grundinställningen verifierad som det var tänkt.

Söndagen uppvisade bättre väder så nu fick vi chansen att testa olika chassi-inställningar. Vi provade dramatiska förändringar för att lära oss vad som händer i bilen och allt är inte alltid så solklart att förstå. Mycket jämna tider presterades under hela dagen och vi bättrade på vår kunskap hela tiden. Kaffedrickandet hamnade för en stund i skymundan men vi kom snart igen. 60-foten låg dock kvar på 1,29sek och ville inte påverkas nämnvärt av våra justeringar. Hmmm, det måste bara gå att förbättra.
Sista repan för helgen testade vi med pyttelite gas och tiden blev 5,44 / 208km/tim. Lugnt kunde vi konstatera att det gick helt efter planerna så här långt och är helnöjd efter denna helg.

Video: 5,44sek@208km/tim


Vintern 04-05     Vila o fundera

Under vintern har det inte varit någon större aktivitet i garaget men säsongen närmar sig nu fort så det är dags att tänka till om vad som skall fixas. Vanlig service o översyn tillhör rutinerna men man vill ju inte åka saktare än förra året... Är det möjligt att åka ännu lite snabbare? Tja, det tål ju att funderas på!

 


2002..2003..2004..2005..2006..2007 ..|