MOTOR (OBS! Gatmotorn)
572ci (9,4 liter) Merlin helaluminium med kompressor och EFI.
Motorn bromsad i bänk till 1005hkr och 850lbs (1200Nm) i vrid på
vanlig blyfri bensin. Uppbyggd som en "snäll" gatmotor
med hjälp av Jim Oddy i USA. Mekanisk grundkompression 8,8:1. Borr
och slag 4.5"x4.5". Callies Stelth 4340 vevaxel. Manley ProBillet
stålvevstakar. Venolia specialkolvar. Aluminium Dart Big M topplock
portat av Jim Oddy med 2.35" insug- och 1.88 avgasventiler. Jesel
vipparmsystem och titan retainers. Littlefield Competition aluminiumuinsug.
BRÄNSLESYSTEM
Kinsler Electronic Fuel Injection med 16 injektorer. Alla parametrar fullt
programmerbara även under körning.
Kuhl 14-71 teflonstrippad kompressor. 2st Aeromotive elektriska bränslepumpar
för upp till 1800hkr med 5kg bränsletryck. Aeromotive tryckregulatoror.
Lingenfelter SX-filter. Russel Full Flow kopplingar och rostfri bränsleslang.
80lit skumfylld tank i aluminium med rolloverskydd.
TÄNDSYSTEM
MSD-6AL tändbox ombyggd för högre kapacitet och kontinuerlig
drift. MSD ProPower spole. Moroso Cranktrigger. MSD Pro Billet krabbfördelare
med låst mekanik, tändkurvan styrs av insprutningens databox.
MSD 3-stepmodul. MSD RPM-activator. MSD tändkablar 8.5 Race Wire.
AVGASSYSTEM
4" rostfritt specialbyggt avgassystem. Specialbyggda hedders med
2,5" primärrör och 4.5" kollektor.
VÄXELLÅDA
2 stegs automat. Dedenbear Superglide växelhus (SFI-30.1) med inbyggda
sprängskydd (SFI 4.1). Dedenbear strut med nållagring. Specialtillverkad
överdimensions 1.100" ingående axel, Cromemoly extra sor
diameter planetvxl 1,76 special för dragracing. 9st Alto Redline
lameller, B&M djupt aluminiumtråg, TCI manuellt ventilhus och
justerbar transbrake.
Turbinen specialbyggd av Kent Trenneman efter motorns effekt och vridmomentskurva.
KARDAN
3,5" MarkWilliams med Rapid Release 4130 Yoke och 3150 Spicer kardankors.
2st integrerade kardanringar. Kardanen löper inuti en skottsäker
tunnel av 2mm domexstål.
BAKAXEL
Mark Williams modulär aluminium med chromoly stålrör.
Aluminium 9"/9,5" diffklump med lättviktsspole. 40-splines
"gundrilled superlight" drivaxlar. Richmond Gears 4.11 utväxling.
(4,71:1 vid race på bana)
KYLNING
Griffin Nascar aluminiumkylare. 2st 14" elfläktar. Meziere billet
aluminium elektrisk vattenpump.
CHASSI
Förstärkt originalram utmed sparklådorna, i övrigt
nybyggd fram och bakvagn. 12-punkt integrerad skyddsbur i chromoly byggt
av Competition Cars. Chassit dragracebesiktigat ner till 7,5 sek.
FRAMVAGN
Framvagn/framram hempulat specialbygge med dubbla A-armar i chromoly.
Länkhuvud i chromoly, Volvo aluminium kuggstångsstyrning. Specialbyggd
rattstång. Koni SPA1 coilover justerbara aluminium-stötdämpare.
Hyperco fjädrar. Specialtillverkade spindlar och bromsskivor.
BAKVAGN
Helt ombyggd bakram från stolarna och bakåt med hjälp
av Competition Cars i Lund.
4-link med allt i chromoly såsom rör, 4-linkplattor och länkhuvud.
Wishbonestag i chromoly. Krängningshämmare i chromoly. Weeliebars
i chromoly. Koni SPA1 coilover dubbeljusterbara aluminium stötdämpare.
Hyperco fjädrar.
BROMSAR
Tvåkrets med specialbyggd bromsvåg och Girling huvudcylindrar.
Skivbromsar med Outlaw 4-kolvs aluminiumok fram och Mark Williams bak.
Separata Wilwood mekaniska handbromsok i aluminium. Moroso linelock. Bromsskärm
när det går riktigt fort....
FÄLGAR / DÄCK
Bak: Weld Racing aluminium 15x15 med 33x18,5x15 "mönstrade"
DOT-däck (Smalare 10,5 slicks för klassen Street)
Fram: Weld Racing aluminium med Mickey Thompson Sportsman 8-lagers
KAROSS
Plåtkaross med bakre hjulhuskanten förlängd för att
anpassa till däcken. Alla dubbelplåtar m.m. bortrensade för
att spara vikt. Flippfront, dörrar, kofångare och bagagelucka
i glasfiber från VFN i USA. Dörrar m.m. är sedan bearbetat
för att efterlikna original och ta bort "race-utseendet".
RUTOR
Framrutan är en specialbeställd glasruta med 2+2 mm laminering
mot originalets dryga 6mm för att spara vikt. Sidorutor samt bakruta
är tillverkat i ythärdat makrolon som är tonat i brons
för att matcha bilens lack. Rutramar till sidorutor är tillverkade
i rostfritt och valsade för passning till originalets karossvälvning.
Allt för att efterlikna original men samtidigt eftersträva låg
vikt.
INREDNING
Instrumentpanel i kolfiber med Autometer ProComp instrument. GA Speedy
FIA-godkända racingstolar och 5-punkt bälte. Specialtillverkad
teleskoprattstång med inbyggd krocksäkerhetszon och SFI-godkänd
MW "quick releas hub". Hurst Quarter Stick II växelspak.
4x45W stereo med RDS, MDS, BRUS o ännu fler underliga förkortningar.
Skit samma för den är ändå för klen...
VIKT
1450kg raceklar inkl nedan.
FÖRARE
En 70kilos före detta datanörd rattar åbäket... |